subject
stringlengths
2
50
context
stringlengths
500
7.84k
prompt
stringlengths
7
143
text
stringlengths
1
246
בלוז לחופש הגדול
לסרט, הבודק את היכולת של צעיר במציאות הישראלית הקונפורמית למרוד, נודעה השפעה על עיצוב התודעה הפוליטית והרגשית של צעירים בישראל, מאז צאתו לאקרנים ועד היום. עדות לכך היא העלאתו שוב ושוב, בעיבוד בימתי בגרסאות שונות במופעי גמר רבים של שמיניסטים במשך השנים. מעבר לכך הסרט, שהעמיד גיבורים צעירים חושבים, הוביל חלק מצופיו לעשיית חשבון נפש ולהעלאת שאלות מהותיות ומעשיות בהתייחסותם לגיוס לצבא ולתפיסת הממסד. כך למשל, הועלתה סברה שהסרט ככל הנראה שימש מאוחר יותר כמקור השראה לכתיבתם של מכתבי שמיניסטים נוספים בשנות ה-90.
מה מעיד על השפעתו הרבה של בלוז לחופש הגדול?
העלאתו שוב ושוב, בעיבוד בימתי בגרסאות שונות במופעי גמר רבים של שמיניסטים במשך השנים
ציוויליזציה
הציוויליזציה הלטינו-אמריקנית: ציוויליזציה זו דומה לזו המערבית מבחינה דתית (נצרות קתולית, לשונות אירופאיות ועוד), עם זאת היא נחשבת לציוויליזציה נפרדת. אף על פי שיש בה נצרות קתולית, נעדרת בה הנצרות הפרוטסטנטית שגם היא שכיחה במערב. בנוסף לכך, הציוויליזציה הלטינו-אמריקנית, היא פרי שילוב הציוויליזציה המערבית בתרבויות הילידיות של האזור, אשר מייחדות אותה. מיקומה בארצות אמריקה הלטינית והים הקריבי. האיטי, אינה חלק מן הציוויליזציה הלטינו-אמריקנית, בשל כך שמרבית אוכלוסייתה בעלת מוצא אפריקני, ושפתה הרשמית היא אנגלית.
מה המוצא של מרבית האוכלוסייה בהאיטי?
אפריקני
כלוביס הראשון
אחרי ניצחונו זה ביצע קלוביס צעד נוסף בעל חשיבות לעתיד כאשר קבע את בירתו בפריז וייסד בה מנזר על שם פטרוס ופאולוס, במקום בו שוכן היום בניין הפנתיאון. קלוביס הוכיח כאן כי יכולתו כשליט לא הייתה פחותה מכישרונו ככובש. מבסיסו בפריס חילק קלוביס את המדינה למחוזות, שבעיר הבירה שנקבעה להם מונה שליח מטעמו (comites) מבין האריסטוקרטיה הגרמאנית או הפרנקית. קלוביס הביא בנוסף להעלאתו של החוק הגרמאני הסאלי (לקס סאליקה) על הכתב, וערך בו שינויים והתאמות לתנאי החיים החדשים. קלוביס גם ניסה, זמן קצר לפני מותו, לערוך רפורמה במבנה הכנסייתי. הוא קרא לכינוס קונציל (ויעוד) של הבישופים הגאלים באורלאן, כשמגמת הרפורמה היא חיזוק הקשרים שבין השלטון החילוני לדתי בשטחי שלטונו.
על שם מי הוקם מנזר בפריז?
על שם פטרוס ופאולוס
הנס-הרמן הופה
הוא מוסיף וכותב:"באמנה שנחתמה בין דיירי הבית והדיירים למען הגנת רכושם הפרטי, לא קיימת זכות כמו דיבור חופשי (בלתי מוגבל), אפילו לא לדיבור בלתי מוגבל של רכוש הדייר. אדם יוכל לטעון דברים רבים ולקדם כמעט כל רעיון תחת השמש, אבל כמובן שאיש אינו רשאי לטעון לרעיונות המנוגדים למטרה של האמנה והגנה על רכוש פרטי, כגון דמוקרטיה וקומוניזם.אין סובלנות כלפי דמוקרטים וקומוניסטים בסדר חברתי ליברלי. הם יצטרכו להיות מופרדים פיזית ולהיות מגורשים מן החברה. כמו כן, באמנה שנוסדה לצורך הגנה על משפחה וקרובי משפחה, לא תהיה שום סובלנות כלפי אותו אורח חיים המקדם אורח חיים שאינו עולה בקנה אחד עם מטרה זו. הם - חסידי אורח החיים החלופי, הלא-משפחתי, כמו למשל הדוניסטים אינדיבידואלים, טפילים, הומוסקסואלים או קומוניסטים - יצטרכו אף הם להיות מוסרים פיזית מהחברה, אם בכוונתנו לשמור על הסדר הליברטריאני." מרטין סניידר מה-"American Association of University Professors" טען בנוגע לפסקה זו כי דבריו של הופה יציקו ל"אלו בעלי זיכרון טוב יותר משל הופה על אפרטהייד, מתקני הכליאה ומחנות ריכוז, כוכבים צהובים ומשולשים ורודים". הופה עורר גם מחלוקת בהגדירו את ההומוסקסואליות כ"סטייה או אי-נורמליות", לצד וולגריות, שימוש בסמים, התנהגויות מיניות חריגות ופדופיליה.
לפי הטקסט, למי אין מקום בחברה?
דמוקרטים וקומוניסטים בסדר חברתי ליברלי
מחנה אלנבי
בשלהי 1917 כבשו הבריטים את המחנה והפכו אותו לבסיס צבאי חשוב בדרום ירושלים, לצד מחנה אל-עלמיין הסמוך. הוא נקרא על שם אדמונד אלנבי שהנהיג את כוחות הבריטים במלחמה וכבש בפועל את ירושלים. המחנה פעל לאורך כל תקופת המנדט הבריטי ושימש את הצבא למטרות לחימה ומגורי חיילים. בשנים הראשונות הפעילו הבריטים קו רכבת קצר מתחנת הרכבת הסמוכה, שעבר בשולי שכונת בקעה בתוואי רחוב מרדכי היהודי, עד לרחוב יהודה של ימינו. קו זה סיפק למחנה אלנבי תחמושת וציוד שהגיעו ממישור החוף. הבריטים הוסיפו להשתמש בשדה התעופה, אך בעקבות לחץ שהפעיל ועד שכונת תלפיות למניעת רעש ההמראות, סגרו הבריטים ב-1924 את שדה התעופה במחנה אלנבי ופתחו שדה תעופה חלופי בעטרות מצפון ירושלים.
למה הפכו הבריטים את המחנה?
הפכו אותו לבסיס צבאי חשוב
אלג'הויוק
באתר נמצאו 13 קברי פיר מלכותיים במבנה מלבני, המתוארכים לאמצע עד סוף האלף השלישי לפנה"ס, תקופת הברונזה הקדומה II. הקברים נבנו מאבן ועץ. חלק מהקברים שימשו לקבורה כפולה. השלדים בתוכם, שהיו של גברים ונשים בוגרים, נמצאו כשהם שכובים בתנוחה עוברית לכיוון דרום. מתנות הקבורה של הנשים כללו תכשיטים וקוסמטיקה. התכשיטים כללו: שרשראות מזהב, מסרקים מכסף, וחפצים נוספים מזהב, כמו סיכות, צמידים, עגילים, נזרים, וכן מראות מכסף ונחושת. מתנות הקבורה של הגברים כללו כלים וכלי נשק. השלדים היו מעוטרים עם שוקית מוזהבת, הממצאים כוללים חפצי זהב וארד מפוארים כמו כוסות עשויות מזהב ואלקטרום וכלים אחרים. הממצאים בקברים כללו סדרה חשובה של חפצים אמנותיים עשויים מברונזה, כמו שוורים מקודשים ואיילים מוצבים על כנים. מטרת השימוש בהם נתונה בוויכוח בין החוקרים. חלקם נוצקו בנחושת בצורת עיגול שטוח המזכירה דיסקית שמש, חצי עיגול או ריבועים, כשהם מרושתים בצלבים. נמצא גם חפץ מרושת בצלב קרס. הממצאים שנמצאו באתר הם חלק מאוסף המוזיאון לתרבויות אנטוליה באנקרה. אופי הקברים והקבורה, דיסקיות השמש וצלמיות בעלי החיים, העלו את ההשערה שהשליטים באתר באותה עת היו מהגרים בני התרבות הקורגנית בעלי שפה שפה הודו-אירופאית, שהגיעו מאזור מייקופ בצפון הרי הקווקז ושלטו על החאתים שגרו באתר. הארכאולוג הבריטי לנרד וולי העלה השערה שהקברים שנמצאו בשכבה שנמצאו בה שרידי הרס ומצודה שרופה, השתייכו לסופה של תקופה ותרבות, שלא המשיכה להתקיים באתר ולא התקיימה בשכבות הארכאולוגיות המאוחרות יותר.
לאיזה כיוון שכבו השלדים שנמצאו?
לכיוון דרום
אדריאן ברואר
ברואר מילא תפקיד חשוב בהתפתחות ז'אנר ה"טרוניה". המונח טרוניה מתייחס בדרך כלל ללימוד איור של אדם שלא נועד לתאר אדם מסוים, שניתן לזהותו, אלא לחקור צורות ביטוי הרגש. מכיוון שטרוניות כאלה הן סוג של ציור ז'אנר בפורמט דיוקן. אדריאן ברואר תרם לז'אנר זה, כיוון שהיה לו כישרון להבעת רגשות בפנים. כאמור, עבודתו פנתה לדמויות מהמעמד הנמוך על ידי הבלטת רגשות אנושיים מוכרים ומבטאים בצורה חיה - כעס, שמחה, כאב והנאה. הציור "נער עושה פנים" (בערך 1632/1635) מראה בחור צעיר עם הבעה סאטירית ולעגנית שמאפיינת אותו. השימוש הנמרץ של ברואר בצבע בקומפוזיציה זו, עם משיחות מכחול קצרות, מגביר את האפקט הדרמטי.ציירי ז'אנר חזרו לעיתים קרובות לנושא הישן של האלגוריה של חמשת החושים ויצרו סדרות של טרוניות המתארות את חמשת החושים או את שבעת החטאים. גם ברואר צייר מספר דיוקנאות ז'אנר המייצגים את חמשת החושים או את שבעת החטאים. דוגמה לכך היא הציור שנקרא "איש השמן" שלפי הערכות הוא דיוקן של פאולוס פונטיוס וכן ייצוג של חטא התאווה הקטלני ('לוקסוריה' בלטינית).
מה ברואר עשה?
ברואר מילא תפקיד חשוב בהתפתחות ז'אנר ה"טרוניה".
עוצמה סטטיסטית
ניתוח עוצמה סטטיסטית יכול להיעשות לפני (ניתוח מקדים – a priori\ prospective) או אחרי (ניתוח רטרוספקטיבי – post hoc\ retrospectivi) ניתוח הנתונים. ניתוח מקדים נערך לפני ניתוח הנתונים של המחקר, ובדרך כלל משיג עוצמה סטטיסטית מספיקה. ניתוח רטרוספקטיבי נערך אחרי שהמחקר נערך והתקבלו התוצאות, והוא עושה שימוש בגודל האפקט וגודל המדגם כדי לקבוע את העוצמה של המחקר, על בסיס ההנחה כי גודל האפקט במדגם שווה לזה שבאוכלוסייה. התועלת בניתוח מקדים לעוצמה סטטיסטית במערך מחקר ניסויי הוא מקובל בעולם; לעומת זאת ניתוח רטרוספקטיבי שנוי במחלוקת בקרב החוקרים.
ניתוח עוצמה סטטיסטית שנעשה אחרי ניתוח הנתונים נקרא?
ניתוח רטרוספקטיבי
וסל (פסל)
על היצירה נמתחה ביקורת בשל על מדיניות הצילום הקשורה לה בעת פתיחתה. חברת האדסון יארדס, הבעלים של היצירה טענו כי להן זכויות קנייניות (בעלות) בכל התמונות והסרטונים שצולמו ביצירה, ושמרה לעצמה את הזכות להשתמש בתמונות ובסרטונים שצולמו למטרות מסחריות מבלי לשלם תמלוגים לצלמים (בארצות הברית, בשטח פרטי אין אפשרות לצלם יצירות אמנות מבלי רשות של הבעלים של היצירה). טענה זו של האדסון יארדס ספגה ביקורת רבה, מאחר שהדסון יארדס קיבלה עבור הפרויקט כספי ציבור בסך 4.5 מיליארד דולר, מהם 500 מיליון דולר לצורך הקמת שטחים ציבוריים - ובהם השטח בו נמצאת היצירה, ולכן, קבעו המבקרים - שהיצירה היא של הציבור ולא של האדסון יארדס. בעקבות הביקורת הציבורית השתנתה המדיניות.
מהי מדיניות הצילום בארצות הברית?
בארצות הברית, בשטח פרטי אין אפשרות לצלם יצירות אמנות מבלי רשות של הבעלים של היצירה
זלצגיטר
מקורה של זלצגיטר בראשית המאה ה-14 והיא התפתחה סביב למעיינות מים מלוחים ליד הכפר פרפשטדט (Verpstedt, מאוחר יותר Vöppstedt). השם לקוח משם כפר שכן בשם גיטר (כיום פרבר של העיר) ומשמעותו הוא "מלח ליד גיטר". האזכור הראשון לשם הוא משנת 1347. לאחר מאתיים שנה של כריית מלח, קיבלו האיכרים שחיו באזור של זלצגיטר של היום זכות להקים עיר, אך הם איבדו שוב את עצמאותם העירונית כאשר העיר הועברה לידי דוכסות בראושווייג-לינבורג (Braunschweig-Lüneburg) בראשית המאה ה-16. מאוחר יותר השתייכה זלצגיטר לדיוקסיה של הילדסהיים. כאשר הדיוקסיה הועבר לידיה של פרוסיה ב-1803 הושבה לעיר העצמאות המוניציפלית שלה, אך היא נלקחה ממנה שוב ב-1815, כאשר היא נעשתה חלק מממלכת הנובר. ב-1830 הוקמו בעיר מעיינות מלוחים.
מהו מקור השם זלצגיטר?
השם לקוח משם כפר שכן בשם גיטר (כיום פרבר של העיר) ומשמעותו הוא "מלח ליד גיטר".
מדינת המחתרת הפולנית
אף על פי שמדינת המחתרת נהנתה מתמיכה רחבה לאורך חלק ניכר מהמלחמה, היא לא נתמכה או הוכרה על ידי השמאל הרדיקלי (קומוניסטים). מהצד הימני הרדיקלי של המפה הפוליטית, תנועות המחנה הרדיקלי הלאומי פאלאנגה והמחנה הלאומי הרדיקלי ABC התנגדו לכיבוש פולין הגרמני ושתי התנועות הוחלפו במהירות על ידי קונפדראקיה נארודו, חלק ממדינת המחתרת הפולנית שכללה גם את מרבית חברי הימין הרדיקלי שלפני המלחמה. השפעת הקומוניסטים דחתה בסופו של דבר בין התהפכות צבאית (בעיקר, כישלון מרד ורשה) והעוינות הגוברת של ממשלת ברית המועצות. ברית המועצות הקימה ממשלה אלטרנטיבית בשנת 1944 (הוועד הפולני לשחרור לאומי, Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego) והבטיחה שהיא תהווה את הבסיס לממשלה בפולין שלאחר המלחמה. במהלך ההשתלטות הקומוניסטית על פולין בתום המלחמה הועמדו לדין רבים מחברי מדינת המחתרת הפולנית באשמת בגידה וחלקם נפטרו בשבי. מוסדות המפתח של מדינת המחתרת התפרקו בעצמם במחצית הראשונה של 1945, לאחר שננטשו על ידי בעלות הברית המערביות, ולא מצאו אפשרות לנהל משא ומתן עם הסובייטים, וביקשו להימנע ממלחמת אזרחים. בסופו של דבר מאות אלפי אנשים היו מעורבים ישירות בסוכנויות שונות של מדינת המחתרת (ההערכות לחברות בארמייה קראובה בלבד ניתנות לעיתים קרובות בהתקרבות לחצי מיליון איש), והם נתמכו בשקט על ידי מיליוני אזרחים פולנים. הרציונל מאחורי הקמת הרשות האזרחית הסודית התבסס על כך שהכיבוש הגרמני והסובייטי של פולין היה בלתי חוקי. מכאן שכל המוסדות שנוצרו על ידי המעצמות הכובשות נחשבו כבלתי חוקיים, ומוסדות מחתרת פולניים מקבילים הוקמו בהתאם לחוק הפולני. היקף מדינת המחתרת נעזר גם שלא במתכוון בפעולות הכובשים, שניסיונותיהם להשמיד את המדינה, האומה ותרבותה הפולנית, כולל הכי חשוב מדיניות רצח עם אשר פגעה באזרחים פולנים, הובילו לתמיכה עממית רחבת היקף בתנועת ההתנגדות הפולנית והתפתחותה.
מתי ברית המועצות הקימה ממשלה אלטרנטיבית?
1944
עד מוות
הנובלה הראשונה מובאת בגוף ראשון מפי גיבורה, מרצה נודד קשיש וערירי בשם שרגא אונגר. על רקע כוונת הממונים עליו להוציאו לפרישה מוקדמת, עקב סגנונו המיושן וקבעונו לנושא יהדות רוסיה, מתבונן שרגא בעצב על חייו ועל יחסיו הקלושים עם הסובבים אותו, מתאר את שגרת יומו בביתו ואת ביקוריו בקיבוצים ברחבי הארץ, ותוהה על משמעות קיומו -ועל חדלונו הקרב. מדבריו של שרגא מצטיירת תמונת אדם עייף, מובס, אחוז חרדה מפני חתרנות בולשוויקית ואיום השמדה, ועם זאת - נפשו שוקקת וצמאה למגע אנושי, ויותר מכך, לסימן של הוויה נשגבת אשר עשויה לתת פשר לקיומו.
מי גיבור הנובלה?
שרגא אונגר
מי ים המלח
במפעל המגנזיום שבאתר סדום מייצרים גם מגנזיום מתכתי - מתכת קלה המשמשת בעיקר לתעשיות הרכב והתעופה וכתוסף בתעשיית האלומיניום. מוצר חשוב נוסף הוא הברום, אשר במוצריו המוגמרים משתמשים בחקלאות ובתעשיות ההיי-טק, האלקטרוניקה, הטקסטיל, מעכבי הבעירה ותעשיית התרופות. ריכוז הברום בתמלחות הסופיות של מפעלי ים המלח הוא הגבוה בעולם, מה שסייע בצמיחתו של מפעל הברום בסדום ובהפיכתו למפעל הברום הגדול בעולם. מערך הייצור בסדום הוא אחד היעילים בתעשייה הכימית בעולם. הסיבה לכך טמונה הן בשימוש באנרגיית השמש והן ביכולת לנצל את תוצרי הלוואי של מפעל אחד כחומר גלם חשוב בתהליך ייצורו של מוצר אחר.
מה עוד מייצרים במפעל המגנזיום שבאתר סדום חוץ ממגנזיום?
ברום
פרנסואה אנדרה פילידור
תמיד מומלץ להחליף את הרגלי בטור ו' עבור הרגלי בטור ה'. החלפה זו מביאה להשתלטות על המרכז ובנוסף לכך נפתח טור עבור הצריח (זו למעשה התפיסה של גמביט המלך ושל הפתיחה הוינאית, שתי פתיחות שרווחו במאה ה-19).המשחק, לפי תאוריית הרגלים, התארך לעיתים קרובות, והגיע עד לשלב הסיום (דבר חריג בתקופה זו). הנטייה של פילידור לחקור התבטאה גם בתחום זה, וצעד גדול בתחום ניתוח הסיומים היוו האנליזות של סיומי "צריח ורגלי נגד צריח" או כפי שמקובל לכתוב KRpKR (סיום בן חמישה כלים כשלכל צד מלך וצריח ולצד אחד רגלי - כיום מנותחים סיומים אלו באופן מלא על ידי מחשבים רבי עוצמה).
כיצד מקובל לכתוב על סיומי "צריח ורגלי נגד צריח"?
KRpKR
אצטדיון המלך בודואן
עשר שנים לאחר האסון, ב-1995, נחנך האצטדיון מחדש לאחר נרחב בעלות של כ-50 מיליון דולר. הוא נפתח תחת שם חדש, אצטדיון המלך בודואן, לזכרו של בודואן, מלך הבלגים שנפטר שנתיים קודם לכן. המבנה חודש כמעט לחלוטין, כשרק שרידים בודדים נותרו מהמבנה הישן, ונוספו לו מסלולי ריצה ומתקנים עבור תחרויות אתלטיקה שונות. הוא נפתח מחדש ב-23 באוגוסט 1995, 65 שנים בדיוק לאחר פתיחתו המקורית, כביתה המחודש של הנבחרת והאצטדיון הגדול במדינה. האצטדיון המחודש נבחר לארח את משחק הגמר של גביע אירופה למחזיקות בשנת 1996, וכן את משחק הפתיחה של יורו 2000 שנערך בבלגיה ובהולנד.
איזה משחקים האצטדיון נבחר לארח לאחר השיפוץ?
משחק הגמר של גביע אירופה למחזיקות בשנת 1996, וכן את משחק הפתיחה של יורו 2000 ש
ההחלפה האמריקנית הגדולה
היווצרות מצר פנמה הובילה לגל האחרון והבולט ביותר של הגירת בעלי חיים, לפני כ-3 מיליוני שנים. הגירה זו כללה מעבר של פרסתנים צפון אמריקניים (כגון מיני גמליים, טפיר, אייליים וסוסיים), בעלי חדק (כגון גומפותריום), טורפים (כולל חתוליים כגון פומה ושנחרבים, כלביים, סמוריים, ראקוניים ודוביים) ומספר סוגי מכרסמים לתוך אמריקה הדרומית. המינים הבולטים שהיגרו בכיוון ההפוך מלבד עצלנאי קרקע ועופות האימה היו גליפטידוניים, ארמדילי ענק, מין הדומה לקפיבארה ומיקסוטוקסודון, הפרסתן הדרום אמריקני היחיד שפלש לאמריקה המרכזית.
לאיזה סוג של גל הובילה היווצאות מצר פנמה?
הגירת בעלי חיים
אן ריד
תפקיד החשוב הראשון שריד שיחקה בטלוויזיה היה כוואלרי טאטלוק (מאוחר יותר בארלו) באופרת הסבון "קורוניישן סטריט" הדמות שגילמה הייתה מאוד פופולרית ונישואיהם של ואלרי עם קן בארלו הייתה דוגמה מוקדמת ל- supercouple באופרות הסבון. ואלרי הייתה אם לתאומים סוזן ופיטר. בתחילה הצטרפה ריד לצוות השחקנים לתקופה של חודשיים החל מאוגוסט 1961, ועזבה את הסדרה באוקטובר. היא חזרה להשתתף בתוכנית ב-1 באוגוסט 1962 כדי להתחתן עם קן. בפרק החתונה צפו 15.8 מיליון צופים. ב-1965 כשנולדו התאומים של ואל וקן, ברשת הטלוויזיה "גרנדה" קיבלו מספר רב של מתנות ואיחולים המיועדים לבני הזוג.
מה שמות התאומים שלה?
סוזן ופיטר
לי סטרסברג
ערך מורחב – משחק מתודיטכניקת המשחק אותה המציא לי סטרסברג, הקרויה באנגלית "The Method" או "Sensory Method", היא פיתוח שלו (ושל סטלה אדלר) של הטכניקה של סטניסלבסקי. השיטה שמה דגש על הרגש, לפי העיקרון שקובע כי השחקן אינו מנסה לחקות את הדמות, כי אם נכנס לדמות כך שזכרונותיה ורגשותיה הופכים להיות נחלתו. לפי השיטה, על השחקן להבין הבנה עמוקה את הפסיכולוגיה של הדמות ואת מניעיה. כמו כן עליו לבצע תחקיר ולהתעמק בכל הרבדים של הדמות הן הגלויים (צורת ההליכה, סגנון הלבוש) והן הסמויים (זכרונות, רגשות). בין הטכניקות שבהם משתמשים בשיטה היא השלכה מזיכרון אישי של אירוע שקרה לשחקן הנוטע בו תחושות דומות לאלו של הדמות אותה הוא משחק. כך הביא סטרסברג לעולם המשחק בקולנוע ובתיאטרון האמריקאי אלמנט שלא היה בנמצא עד אז ושאיפשר משחק ריאליסטי הרבה יותר ומרכזיות רבה לשחקן האמן.
מה יכולים להיות הרבדים הגלויים בעת משחק?
צורת ההליכה, סגנון הלבוש
גאולוגיה של הרי היורה
התהליכים האורוגנזיים של הקימוט האלפיני נמשכים גם כיום והם מלווים בהתהוותם של מבנים חדשים ובפעילות סייסמית, תוך שיעורים גבוהים מהממוצע של התרוממות באלפים המערביים, ואף גבוהים מאלה בצפון רכס היורה. בדרום הרכס נמשך מעוות שכיוונו דומה לקימוט המקומי של היורה מהמיוקן לפליוקן.הסיבות להתרוממות הרביעונית בהרי היורה מגוונות, והעיקרית בהן היא התרוממות איזוסטטית הנובעת מהסרת משקלה של כיפת הקרח מעל הרכס עם הפשרתה. סיבות נוספות הן תנועה טקטונית עכשווית והסרת מסה הנובעת ממפולות ומניצול של מי תהום. בנוסף להתרוממות נמשכת תנועה אופקית של הרכס לצפון-מערב בשיעור שאינו עולה על מילימטר אחד בשנה – תנועה התואמת את הדינמיקה בין הלוחות.
איזה תהליכים עתיקי יומין ממשיכים היום באיזור האלפים?
התהליכים האורוגנזיים של הקימוט האלפיני
חסידות פינסק-קרלין
בשנת תשכ"ב "זקני קרלין" - קיבלו על עצמם כאדמו"ר את רבי משה מרדכי בידרמן, האדמו"ר מלעלוב, וזאת עקב כך שהאדמו"ר מלעלוב ראה עצמו כחסיד המסור בכל ליבו לרבי אברהם אלימלך, ורבו זה מינה אותו בשעתו להיות מנהיגם של חסידי קרלין בארץ ישראל. בעקבות כך היה האדמו"ר מלעלוב מעתה לרבן של שתי חצרות, לעלוב וקרלין, (תופעה זו יחידאית בתנועת החסידות, ועליה התבטא האדמו"ר מלעלוב, כי הוא רואה לעצמו חובה לקחת עליו עול זה למען המשך עדת רבו שנעקד בשואה). יצוין כי בחירת אדמו"ר שאיננו מגזע קודמו כי אם תלמיד מובהק, אירע בעבר במספר חצרות חסידיות. גם בחסידות קרלין עצמה אירע הדבר בעבר עם מינויו של רבי שלמה מקרלין לאדמו"ר לאחר פטירת רבו רבי אהרן הגדול הראשון לאדמו"רי קרלין, וזאת על אף שלא היה ממשפחתו. רבי משה מרדכי האדמו"ר מלעלוב-קרלין נפטר בכ"ד בטבת ה'תשמ"ז.
מה התבטא האדמו״ר מלעלוב על כך שהוא רבן של שתי חצרות?
כי הוא רואה לעצמו חובה לקחת עליו עול זה למען המשך עדת רבו שנעקד בשואה
פרנסואה אנדרה פילידור
תמיד מומלץ להחליף את הרגלי בטור ו' עבור הרגלי בטור ה'. החלפה זו מביאה להשתלטות על המרכז ובנוסף לכך נפתח טור עבור הצריח (זו למעשה התפיסה של גמביט המלך ושל הפתיחה הוינאית, שתי פתיחות שרווחו במאה ה-19).המשחק, לפי תאוריית הרגלים, התארך לעיתים קרובות, והגיע עד לשלב הסיום (דבר חריג בתקופה זו). הנטייה של פילידור לחקור התבטאה גם בתחום זה, וצעד גדול בתחום ניתוח הסיומים היוו האנליזות של סיומי "צריח ורגלי נגד צריח" או כפי שמקובל לכתוב KRpKR (סיום בן חמישה כלים כשלכל צד מלך וצריח ולצד אחד רגלי - כיום מנותחים סיומים אלו באופן מלא על ידי מחשבים רבי עוצמה).
במה מומלץ להחליף את הרגלי בטור ו'?
הרגלי בטור ה'
ג'ק המרטש
במשך השנים שלאחר מכן, דמותו של ג'ק המרטש והתעלומות הסובבות אותו היו השראה למאות יצירות תרבות בדיוניות ועיוניות, ובהן: רומנים, סיפורים קצרים, שירה, ספרי קומיקס, משחקי וידאו, מחזות וסרטים. למעלה מ-200 ספרים העוסקים באופן בלעדי ברציחות המרטש, פורסמו במהלך השנים והפכו אותו לאחד הפושעים שזכו לתעוד הרחב ביותר במאה ה-20. ההתעניינות הגדולה הביאה ליצירת תחום מחקר, הנקרא בשם ריפרולוגיה (Ripperology, "מדעי המרטש"), העוסק ברוצח ובמעשיו. ברם, הניסיונות לחשוף את זהותו של המרטש נתקלו בקשיים לאור העדויות הסותרות של העדים והמחסור בראיות הניתנות לבדיקה אמינה באמצעים המדעיים שהיו קיימים אז. הממצאים ששרדו עד היום, ובכללם גם המכתבים שנחשדו כי נכתבו על ידי המרטש, עברו ידיים רבות ו"זוהמו" בשרידי DNA של מספר גדול של אנשים. עובדה זו אינה מאפשרת להעמידם לבדיקות באמצעי הזיהוי פלילי הקיימים כיום. אף על פי כן, בתחילת המאה ה-21, ביצעו מספר חוקרים בדיקות DNA על ממצאים שונים מהפרשה. בדיקות אלה מצאו התאמה עם שני חשודים שונים - וולטר סיקרט ואהרון קוסמינסקי, אולם זכו לביקורת מצד הקהילה המדעית וחוקרים פליליים עקב חוסר אמינותן המדעית.[24][25]
מה גרם לקושי להבין מי היה המרטש?
העדויות הסותרות של העדים והמחסור בראיות הניתנות לבדיקה אמינה באמצעים המדעיים שהיו קיימים אז.
אלופקס
אלופקס נולדה כשועלת שלג רגילה בפיירבנקס, אלסקה. היא נחשבה לשועלה קטלנית, וצדה כל מה שבא ליד, מה שהביא לה כבוד רב משאר החיות, שנתנו לה כל שברצונה. יום אחד, הגיעו לפיירבנקס שליחי ארגון "שבט הרגל", ואלו חיפשו אחר חיות קטלניות לעורר בהן מוטציה ולהפוך אותן למוטאנטיות. המדען הראשי במשלחת מצא את אלופקס, לכד אותה והחל בניסויים עליה. הניסויים הצליחו, ואלופקס הפכה לדמוית-אנוש בעלת כוח על-אנושי. אלופקס, זעמה על אשר נעשה בה, ותקפה את המדענים, כשלפתע האדם שהורה על הניסויים, אורוקו סאקי, הגיע לביקור פתע, וחזה בחוזק העצמתי של אלופקס, ושיטה בה לחשוב כי הוא אדם זר שהגיע במקרה, וסייע לה לחסל את כל המדענים. כהוקרה ל"עזרה", אלופקס נשבעה לו אמונים, וקיבלה אותו כאדון שלה.
מי הורה לבצע את הניסויים על אלופקס?
אורוקו סאקי
אייל גולן
ב-12 באפריל 2011, יצא אלבומו ה-14 של גולן: "חלק מחיי". אשר הכיל את הסינגלים: "נולדת בשבילי", "חלק מחיי", "כשאחר", "ללכת או להישאר", "בואי נברח", "רציתי להגיד לך", "מזמור לגלעד" (שהוקדש לגלעד שליט שהיה בשבי החמאס) וגרסה מחודשת לשירו של מוני ארנון: "תמונה שבורה", שהקליט גולן במקור עבור האלבום "שני צדדים למטבע". האלבום הגיע למעמד אלבום פלטינה, בעקבות מכירה של למעלה מ-40,000 עותקים. לאחר חמישה חודשים, הגיעו מכירות האלבום ל-80,000 עותקים. בעקבות כך, זכה גולן בפעם החמישית בתואר "זמר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג', וכן בפעם הראשונה במצעד השנתי של גלגלצ. השיר "כשאחר" דורג במקום השני במצעד השנתי של גלגלצ, המיקום הגבוה ביותר של שיר מזרחי במצעדי התחנה מאז ומעולם, ואף נבחר כ"שיר השנה" מטעם אקו"ם.
איזה אלבום של אייל גולן קיבל מעמד פלטינה ב2011?
חלק מחיי
המחאות ברוסיה (2017–2018)
ההפגנה הגדולה ביותר התקיימה במוסקבה שבה הפגינו כ-7,000 איש, אך עיריית מוסקבה ומשטרת מוסקבה אסרו על קיום ההפגנות ובניסיונות דיכוי ההפגנות נעצרו למעלה מ-600 איש, ביניהם אלכסיי נבלני עצמו.בכלי תקשורת שונים ברוסיה נטען ששוטר אחד במוסקבה נפצע במהלך ההפגנות ולפי אומדנים שונים נעצרו 1,030 מפגינים.ב-27 במרץ 2017 נבלני הורשע בבית המשפט באשמת ארגון הפגנה לא חוקית ונגזר עליו 15 ימי מאסר ושלטונות מוסקבה האשימו את מדינות המערב במימון המהומות.שבוע לאחר מכן, ב-2 באפריל 2017, יצאו שוב מפגינים להפגין בככר האדומה, אך זו הייתה הפגנה בקנה מידה קטן יותר ובמהלכה משטרת מוסקבה עצרה עשרות מהמפגינים.ב-12 ביוני 2017 שוב יצאו עשרות אלפי מפגינים לרחובות בדרישה להתפטרות הממשלה. אלכסיי נבלני נעצר שוב על ידי משטרת מוסקבה. למעלה מאלף איש נעצרו במוסקבה ובסנקט פטרבורג.ב-5 במאי 2018 מוחים רבים, תומכי נבלני יצאו לרחובות ברחבי רוסיה להפגין נגד פוטין, בקריאות "הוא לא הצאר שלנו", אלפים מהם נעצרו על ידי המשטרה.
כמה אנשים נעצרו בהפגנה הראשונה ב-2017?
למעלה מ-600
Samsung Pay
אמצעי האבטחה של Samsung Pay מבוססים על טכנולוגיות Samsung Knox ו־ARM TrustZone; פרטי כרטיס האשראי מאוחסנים באסימון מאובטח. יש לאמת את התשלומים באמצעות סריקת טביעות אצבע או קוד סיסמה.באוגוסט 2016 חשף חוקר האבטחה סלבדור מנדוסה פגם אפשרי ב־Samsung Pay, וטען כי אסימוני האבטחה שלה לא היו אקראיים מספיק ויכולים להפוך לחזויים. הוא גם תכנן מכשיר כף יד שיכול לשמש לרפרוף אסימוני שידור מאובטחים מגנטיים, ואחד אחר שיכול לזייף פסים מגנטיים על קוראי כרטיסים בפועל באמצעות האסימון. סמסונג הגיבה לדו"ח וקבעה כי "אם בכל עת קיימת פגיעות אפשרית, אנו נפעל מייד לחקירת הבעיה ופתרונה".סמסונג פיי לא תעבוד עם מכשירים שמעט האחריות שלהם על ידי Knox נשללה.
כיצד המערכת מאמתת תשלומים?
ש לאמת את התשלומים באמצעות סריקת טביעות אצבע או קוד סיסמה
פגם גנטי
מחלות תורשתיות מונוגניות, הנגרמות כתוצאה מפגם בגן בודד, יכולות לעבור מההורים לצאצאים בכמה דפוסי הורשה. ראשית מחולקים הפגמים הגנטיים לדומיננטיים ולרצסיביים. בתאי הגוף קיימים שני עותקים - אללים - מכל גן; האחד מקורו באב והשני - באם. אחד האללים בדרך-כלל דומיננטי, והשני רצסיבי, כשהתבטאותו של הדומיננטי מסוככת על התבטאותו של הרצסיבי. ניקח לדוגמה את הגן המקודד לצבע העיניים. אם האלל הדומיננטי מקודד לעיניים כחולות והרצסיבי לעיניים חומות, הרי שלאדם הנושא את שני האללים הללו יהיו עיניים כחולות (זוהי דוגמה פשטנית, שכן במציאות האינטראקציה בין שני האללים מורכבת יותר).
אילו שני סוגים של גנים יש?
דומיננטיים ולרצסיביים
All Elite Wrestling
ב-5 בנובמבר 2018, סימנים החלו לצוץ בג'קסונוויל, פלורידה, על הקמת ארגון ההיאבקות All Elite Wrestling. מספר שמות לאירוע של AEW הוצעו בנוסף ללוגואים. בדצמבר 2018, קודי, היאנג באקס ומספר מתאבקים נוספים עזבו את הארגון ROH. ההצהרה הרשמית על היווסדו של ארגון AEW הגיעה ב-1 בינואר 2019 בסדרת הרשת ביוטיוב, בשם Being the Elite, אשר עוקבת אחרי חברי קבוצת The Elite. בנוסף לכך, האירוע "Double or Nothing" הוכרז כאירוע הראשון של הארגון וכהמשך לאירוע "All In". ב-2 בינואר 2019, קודי והיאנג באקס חתמו באופן רשמי בארגון כסגני נשיא, בעוד שהיזם, מנהל הכדורגל ומעריץ היאבקות מושבע, טוני חאן הוכרז כנשיא החברה. חאן ביחד עם אביו, שאהיד חאן, דווחו כאנשים שיממנו את הארגון. משפחת חאן היא מיליארדרית ובבעלותה נמצאת קבוצת הפוטבול האמריקאית, ג'קסונוויל ג'אגוארס, וקבוצת הכדורגל מהפרמייר ליג, פולהאם.
איפה הודיעו רשמית על היווסדו של ארגון הAEW?
בסדרת הרשת ביוטיוב
מדינת המחתרת הפולנית
אף על פי שמדינת המחתרת נהנתה מתמיכה רחבה לאורך חלק ניכר מהמלחמה, היא לא נתמכה או הוכרה על ידי השמאל הרדיקלי (קומוניסטים). מהצד הימני הרדיקלי של המפה הפוליטית, תנועות המחנה הרדיקלי הלאומי פאלאנגה והמחנה הלאומי הרדיקלי ABC התנגדו לכיבוש פולין הגרמני ושתי התנועות הוחלפו במהירות על ידי קונפדראקיה נארודו, חלק ממדינת המחתרת הפולנית שכללה גם את מרבית חברי הימין הרדיקלי שלפני המלחמה. השפעת הקומוניסטים דחתה בסופו של דבר בין התהפכות צבאית (בעיקר, כישלון מרד ורשה) והעוינות הגוברת של ממשלת ברית המועצות. ברית המועצות הקימה ממשלה אלטרנטיבית בשנת 1944 (הוועד הפולני לשחרור לאומי, Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego) והבטיחה שהיא תהווה את הבסיס לממשלה בפולין שלאחר המלחמה. במהלך ההשתלטות הקומוניסטית על פולין בתום המלחמה הועמדו לדין רבים מחברי מדינת המחתרת הפולנית באשמת בגידה וחלקם נפטרו בשבי. מוסדות המפתח של מדינת המחתרת התפרקו בעצמם במחצית הראשונה של 1945, לאחר שננטשו על ידי בעלות הברית המערביות, ולא מצאו אפשרות לנהל משא ומתן עם הסובייטים, וביקשו להימנע ממלחמת אזרחים. בסופו של דבר מאות אלפי אנשים היו מעורבים ישירות בסוכנויות שונות של מדינת המחתרת (ההערכות לחברות בארמייה קראובה בלבד ניתנות לעיתים קרובות בהתקרבות לחצי מיליון איש), והם נתמכו בשקט על ידי מיליוני אזרחים פולנים. הרציונל מאחורי הקמת הרשות האזרחית הסודית התבסס על כך שהכיבוש הגרמני והסובייטי של פולין היה בלתי חוקי. מכאן שכל המוסדות שנוצרו על ידי המעצמות הכובשות נחשבו כבלתי חוקיים, ומוסדות מחתרת פולניים מקבילים הוקמו בהתאם לחוק הפולני. היקף מדינת המחתרת נעזר גם שלא במתכוון בפעולות הכובשים, שניסיונותיהם להשמיד את המדינה, האומה ותרבותה הפולנית, כולל הכי חשוב מדיניות רצח עם אשר פגעה באזרחים פולנים, הובילו לתמיכה עממית רחבת היקף בתנועת ההתנגדות הפולנית והתפתחותה.
למה התנגדו המחנה הרדיקלי הלאומי פאלאנגה והמחנה הלאומי הרדיקלי ABC?
התנגדו לכיבוש פולין הגרמני
Liberty City
במשחק Grand Theft Auto IV שמשמש כאתחול לסדרה, העיר מוצגת במראה שמזכיר הרבה יותר את ניו יורק האמיתית: ברוקלין נקרא ברוקר, קווינס נקרא דיוקס והרובע מנהטן נקרא אלגונקווין. הרובע סטטן איילנד הוא היחיד שלא קיבל גרסה במשחק בגלל העומס בלוח הזמנים והמרחב בזיכרון הדיסקים עליהם נמצא המשחק ולכן היאקוזה לא חוזרת ב-"עידן" הזה. הרבעים בעיר של ה-"עידן" הרביעי מתחלקים לכנופיות, כמו במשחקים הקודמים: כנופיות הברטווה הרוסיות, פלוגת "היארדיס" הג'מאייקית, המוב האירי, מועדוני האופנוענים "הלוסט אנד דמנד" (האבודים וארורים), "מלאכי המוות" ו"רוכבי אפטאון", כנופיות הרחוב השחורות "נוכלי נורט'ווד" ו"מ.ו.ב", כנופיות ההיספניות "הלורדים הספרדיים" ו"סוחרי הסמים הדומיניקנים" שעוסקים בקוקאין, הטראידס הסיניים, המוב הקוריאני, קרטל "טורס", המאפיה היהודית וה-"קומישן", איחוד של משפחות הפשע האיטלקיות.
מהי שמה של הכנופיות ההיספניות בGTA IV?
"הלורדים הספרדיים" ו"סוחרי הסמים הדומיניקנים"
יהושע ברזילי
היה חבר ובעל ברית של מנחם אוסישקין ותמך בו במאבקיו נגד תוכנית אוגנדה, נגד התערבות הברון רוטשילד במושבות, בעד העלאת חשיבותה ומעמדה של ירושלים בחשיבה הציונית ובעד החדרת השפה העברית כלשון לאומית רשמית. מכתביו לאוסישקין נפרשים על פני שנים רבות ומהווים תיעוד חשוב אודות המשברים והמאבקים שפקדו את עולי העלייה הראשונה בעיקר בשנים 1900–1911. יחד עם אוסישקין הקים את אגודת "חובבי ירושלים" לקידום היישוב היהודי בירושלים עליה נמנו הרב ראי"ה קוק, ר' בנימין, קדיש סילמן, דוד ילין, בוריס שץ, יצחק בן-צבי ורחל ינאית בן-צבי ועוד. הוא אף ערך מחקרים לגבי הרכב החברה בירושלים בת זמנו ושקד על תוכניות לשיפור תנאי המחיה באמצעות עבודה.
חבר ובעל ברית של מי הוא היה?
של מנחם אוסישקין
מכס
בתקופת התנאים הייתה התייחסות שלילית כלפי מוכסים. לדוגמה, בברייתא מובא המוכס כדוגמה מובהקת לרשע: "אין לך משפחה שיש בה מוכס ואין כולם מוכסין, שיש בה לסטים ואין כולם לסטין. מפני שכולם מחפים עליו". התייחסות זו הייתה רווחת בארץ ישראל, והיא מופיעה אף בברית החדשה. כך למשל, בבשורה על-פי מתי, מורה ישו להתייחס לאלה הפוגעים שוב ושוב באחרים כאל גוי או כאל מוכס: "וְאִם־לֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם וְהִגַּדְתָּ אֶל־הַקָּהָל וְאִם־לֹא יִשְׁמַע גַּם־אֶל־הַקָּהָל וְהָיָה לְךָ כְּגוֹי וּכְמוֹכֵס". עם זאת, מתי עצמו היה מוכס במקצועו.
איפה מצוטט ישו כמחזיק בדעה שלילית כנגד מוכסים?
בבשורה על-פי מתי
הרוזן דה רושפור
מארק וורן בסדרת הטלוויזיה "המוסקטרים" (2015), במקום הקרדינל רישלייה שגילם פיטר קפלדי.גלגולים קולנועיים נוטים לתאר את רושפור כדמות אפלה בהרבה מאשר ברומן ולעיתים קרובות מאריכים את תפקידו. ד'ארטניאן הורג את רושפור בדו-קרב ב"ארבעת המוסקטרים", אף שהוא מופיע חי בסרט ההמשך, רק כדי למות "שוב" בפיצוץ אבק שריפה שהופעל בחלקו על ידי המוסקטרים; הדמות סובלת מאותו גורל בעיבוד משנת 1993. בשלוש הופעותיו כרושפור, כריסטופר לי עטה רטייה, שנועדה להפוך את מראה האופי מרושע יותר. העין המכוסה, שתואר בהופעתו של רושפור ברומן של דיומא, נחשבה כמדהימה מספיק כדי להישמר בכמה עיבודים קולנועיים אחרים: וינקוט, מיקלסן ו(בסופו של דבר) וורן שמרו עליה בגילומי הדמות וכך גם בסדרת הסרטים המצוירים "שלושת המוסקטרים". טים רות' גילם דמות בשם פברה, הנבל הראשי של "המוסקטר", שעוטה רטייה (אף שרושפור אינו עוטה רטייה בעיבוד זה).
מי הפעיל את פיצוץ אבק השריפה?
שהופעל בחלקו על ידי המוסקטרים;
אנט אולזון
אולזון הצטרפה לנייטוויש באופן רשמי בתחילת 2007, לאחר שנבחרה על פני יותר מ-2000 מועמדים. היא החליפה את הזמרת הקודמת, טאריה טורונן, שפוטרה מהלהקה במכתב פתוח בסתיו 2005. הקלטת של אולזון, שהייתה בין הקלטות הראשונות שהגיעו לידי הלהקה מבין המועמדים, נדחתה בתחילה על ידי מוביל הלהקה תואומס הולופאינן, לאחר שגילה שהיא אם לילד צעיר. עם זאת, המשיכה אולזון לנסות, ושלחה ללהקה צילום DVD שלה עם להקת "Alyson Avenue" למנהל הלהקה Ewo Pohjola, מה שהוביל אותה לקבלת התפקיד בפברואר 2007. תואומס הגיב על הבחירה "אנחנו (הלהקה) קיימנו הצבעה רשמית, אך היה ברור שהיא האחת והיא נבחרה פה אחד, זה היה עניין של הרגשה".
באיזו שנה הצטרפה אולזון לנייטוויש?
בתחילת 2007
נדב פדן
פדן נולד בקיבוץ עין כרמל, בו גדל והתחנך, להוריו ניצה ובנצי פדן. אביו היה מפקד גדוד השריון גדוד 377, גדוד טנקי שרמן M50/M51 שלחם במלחמת יום כיפור כחלק מחטיבה 9. על תפקודו במלחמה עוטר בנצי פדן בעיטור המופת.נדב פדן התגייס לצה"ל בשנת 1986, והתנדב לסיירת מטכ"ל. לאחר טירונות צנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם ביחידה. לקראת שירות הקבע שלו בסיירת מטכ"ל יצא לקורס קצינים. השלים קורס קציני חי"ר ובסיומו מונה למפקד צוות ביחידה. בהמשך יצא ללימודי פילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים ועיצוב תעשייתי בבצלאל. בהיותו מפקד צוות בדרגת סגן בסיירת מטכ"ל, השתתף במבצע אבק דרכים, שבו פיקד על שני צוותים של היחידה שהוזנקו במסוקי יסעור לחוף ניצנים והשתתפו בלכידתם של 11 מחבלים שהגיעו בסירה אל החוף, בחג השבועות, 30 במאי 1990. לאחר מכן מונה למפקד פלגה ביחידה. בסיום התפקיד עבר לשרת בחטיבת הנח"ל, שם מונה לסגן מפקד גדוד 932 בין השנים 1997–1998.
באיזה מבצע צבאי השתתף פדן בעת היותו מפקד צוות בסיירת מטכ׳ל?
אבק דרכים
סרוג'יני נאידו
נאידו קיבלה את מדליית קייזר אי הינד על ידי ממשלת בריטניה על עבודתה במהלך המגפה בהודו, אך בהמשך חזרה כמפגינה עקב טבח ג'ליאנוואלה באג (טבח אמריטסר) באפריל 1919. על עבודתה בתחום כתיבת השירה קיבלה נאידו את התואר "הזמיר של הודו". בשנת 2014, גוגל הודו הנציחה את יום הולדתה ה -135 של נאידו עם " שרבוט גוגל" . בשנת 2018 הוכללה נאידו ברשימת "150 הנשים המובילות" על ידי אוניברסיטת לונדון לציון מלאת 150 שנה מאז קיבלו נשים גישה להשכלה גבוהה בבריטניה. אסטרואיד 5647 סרוג'יני נאידו, שהתגלה על ידי אלינור הלין במצפה הכוכבים פאלומר בשנת 1990, נקרא על שמה, לזכרה. הענקת השם הרשמית פורסמה על ידי מרכז הכוכבים הקטנים ב־27 באוגוסט 2019 ( M.P.C. 115893).
על מה קיבלה נאידו את מדליית קייזר אי הינד?
על עבודתה במהלך המגפה בהודו
רוברט ואלזר
בשנת 1894, בהיותו בן 16, נפטרה אמו של ואלזר, שסבלה שנים רבות מדיכאון ומהתקפי זעם. לדעת חוקר הספרות השווייצרי פטר פון מט הייתה מערכת היחסים הסימביוטית של רוברט ואלזר עם אמו מכוננת עבור יצירתו. עדות לכך אפשר למצוא בין השאר במחזה קצר שכתב בצעירותו, "האגם", שבו מתאר ואלזר נער המביים ניסיון התאבדות כדי לזכות באהבת אמו.בשנת 1895, בהיותו בן 17, עזב ואלזר את ביל ועבר לבזל. לאחר זמן קצר עבר לשטוטגרט שבגרמניה, עיר מגוריו של אחיו קרל, המבוגר ממנו בשנה, שלימים יתפרסם כצייר וכמעצב תפאורות לתיאטרון. בשטוטגרט עבד כלבלר במחלקת המודעות של בית ההוצאה לאור "אוּניוֹן".
באיזה גיל ואלזר היה כשאמו נפטרה?
בהיותו בן 16
דיינוסוכוס
האוסטאודרמים זוהו בהתחלה כקשקשי השריון של אנקילוזאור (דינוזאור משוריין) מהסוג אאופלוצפלוס, אך מאוחר יותר התברר שהם שייכים לדיינוסוכוס. באתר נעשו חפירות נוספות ובהן נתגלו עוד קשקשי שריון, מספר חוליות, צלעות ועצמות אגן. בחינה של מאובנים נוספים אלה הבהירה שמדובר בעצמות של תנינאי ענק ולא של דינוזאור. כשהבין האטצ'ר שלא מדובר בעצמות דינוזאור הוא איבד עניין בהן. אחרי שהאטצ'ר מת ב-1904, חקר עמיתו למחקר, ויליאם ג'ייקוב הולנד את הממצאים וב-1909 פרסם מאמר מדעי ובו תיאור שלהם. הוא שייך אותם לסוג ומין חדש Deinosuchus hatcheri שפירושו "תנין נוראי" ושם המין מהווה מחווה לג'ון בל האטצ'ר.
כיצד גילו שמדובר בעצמות של תנינאי ענק ולא של דינוזאור?
בחינה של מאובנים נוספים
דודו
צוותים מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת אוקספורד ומהמוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון שיתפו פעולה ביניהם בניסיון לשפוך אור על המקור הגנטי של הדודו ולתת מענה לשאלה כיצד הפך להיות עוף מבודד באי מאוריציוס. החוקרים נטלו דגימות של DNA מעצמות הרגל שהשתמרו במוזיאון להיסטוריה של הטבע באוניברסיטת אוקספורד, שהיו השרידים היחידים שהכילו רקמות רכות, והשוו אותן לרצף הגנטי של הסוליטר רודריג, ל-35 מינים של יונים ולקבוצות ציפורים אחרות כגון תוכים ועופות דורסים. מניתוח הממצאים של החוקרים עלה כי אף על פי שהדודו והסוליטר רודריג אינם זהים, יש ביניהם קרבה רבה בשל הסממנים האופייניים שהם חולקים בעצמות הרגליים, שקיימים ככל הידוע רק אצל יונים.
איפה ממוקם המוזיאון שאליו שייכים צוותים שהשתתפו במחקר?
בלונדון
עד מוות
גבריאל מוקד מתייחס לאנטישמיות משני צדי המתרס, שמופיעה בשני הסיפורים, ואומר על ההשוואה שבין שני הסיפורים: "אין עמוס עוז מנסה לתאר אלא דמות אנושית אחת; זו הנרדפת על ידי ה'שדים' של תחושת ההרס העצמי והאימה. הוא מבקש לעצב את 'המעמקים' האפלים של הנפש, את המחוות העצבניות של הרוח".יעל פלדמן מתייחסת לטכניקת ההיפוך שבה נוקט עוז בסיפור "עד מוות". הנובלה מסופרת מזווית הראייה של הצלבנים, שלפיה 'היהודים הארורים' הם המושא לבוז שלהם ולכוונותיהם הרצחניות. לדעתה, הסיפור קשה לעיכול עקב אסוציאציות קשות של השואה.מוטיב חשוב ומרכזי ביצירתו של עוז המופיע בנובלה "אהבה מאוחרת" הוא חוויית 'החלום ושברו' - התמודדותם של החלוצים, אנשי תנועת העבודה ובמיוחד אנשי העלייה השנייה, עם מציאות שאינה עולה בקנה אחד עם חזונם, חזון כינון חברה מתוקנת בעלת ערכים סוציאליסטים אשר תאפשר מעין תיקון ליהודי הגלותי, המנוון והנרדף, "מתולעת יעקב לצבי ישראל". שרגא, בבואו להרצות בקיבוץ, מבין כי אין לו שפה משותפת עם הדור הצעיר, אותו הוא מכנה 'מוז'יק יהודי', ואינו מנסה למצוא קהל בקרב דור זה, "הנוער החדש, יודע אני, זורם על פי ריתמוס אחר" (עמוד 46).
מאיזה זווית ראיה הנובלה מסופרת?
הנובלה מסופרת מזווית הראייה של הצלבנים
שלומציון המלכה
באותו הזמן הגיעה ידיעה שטיגראנס הגדול, מלך ארמניה, פלש לסוריה בראש צבא של 30 אלף חיילים, כבש את הממלכה הסלאוקית ומתכוון לתקוף את יהודה. האיום החדש "הפחיד את המלכה ואת העם" וכשצר טיגראנס על עכו, שם התבצרה קלאופטרה סלנה אשת אנטיוכוס העשירי ואם אנטיוכוס השלושה עשר שאותו רצתה להמליך על סוריה, שלחה אליו שלומציון שליחים עם "מתנות רבות ויקרות" לבקש ממנו לכרות ברית ולהימנע ממלחמה. המחווה של מלכת יהודה הצליחה לפייס את טיגראנס, ששמח על הכבוד שניתן לו על ידי כך שהשליחים הגיעו כל הדרך מירושלים ובתגובה, הפיס את דעתם לגבי חששם ממלחמה. זמן קצר לאחר שכבש את עכו, נעצר מסע המלחמה של טיגראנס, כשהחליט לחזור לארצו לאחר ששמע שלוקולוס "משחית את ארמניה" וצר על טיגראנוקרטה.
לאן פלש מלך ארמניה?
לסוריה
סטפן קשי
כישלונה של טוגו בטורניר גביע אפריקה לאומות 2006, חודשים ספורים לפני הטורניר, הביאו להחלפתו המיידית של קשי באוטו פיסטר הגרמני, וקשי לא זכה להוביל את נבחרתו במונדיאל הראשון בתולדותיה. לאחר טורניר מונדיאל כושל, סיים פיסטר את תפקידו וטוגו נותרה ללא מאמן עד לפברואר 2007, אז השיבה את קשי לתפקיד המאמן. במרץ 2008 סיים את תפקידו בפעם השנייה כמאמן טוגו. חודש לאחר מכן, התמנה קשי לתפקיד מאמן מאלי בחוזה לשנתיים. הדחתה של מאלי בשלב הבתים ש גביע אפריקה לאומות 2010 הביאה לסיום תפקידו של קשי כמאמן הנבחרת. קשי שב לתפקיד מאמן נבחרת טוגו לתקופה קצרה במהלך שנת 2011, קדנציה שלישית בנבחרת.
כמה קדנציות היו לסטפן קשי כמאמן נבחרת טוגו?
קדנציה שלישית
אולסי פרי
בשנות ה-80 הסתבך בפרשיות של החזקה וסחר בסמים. בדצמבר 1982 נעדר ממשחק כדורסל חשוב נגד ריאל מדריד בשל היותו תחת השפעה כבדה של סמים שצרך. הנהלת מכבי תל אביב, שביקשה לחפות על הסתבכותו, סיפרה כי נעדר מהמשחק בשל שפעת, אולם העיתונות חשפה את המציאות שמאחורי הפרשה. פרי הוסיף לשחק במכבי תל אביב גם לאחר אותה תקרית. בדרכו מאמסטרדם לניו יורק ב-1985 נעצר בהולנד יחד עם בן דודו, קנת' ג'ונסון, כשברשותם כמות גדולה של הרואין. ניסיונו למנוע את הסגרתו לארצות הברית לא צלח ובשנת 1987 הוחזר לארצות הברית, שם נאסר ונשפט ל-10 שנות מאסר בכלא ושוחרר בשנת 1992. אנשי מכבי תל אביב שמרו עמו על קשר במשך כל אותן שנים ולאחר שסיים לרצות את עונשו הציעו לו לשוב ארצה ולפתוח בה חיים חדשים. פרי נענה בחיוב. לאחר שחרורו, ולאחר תקופה קצרה בפיקוח שרות המבחן, חזר לישראל בינואר 1997.
מה אירע לאחר שריצה את ענשו?
הציעו לו לשוב ארצה ולפתוח בה חיים חדשים
אברהם וולף יאסני
אברהם וולף יאסני (ציפרמן) נולד בשנת 1893 בעיירה זֶ'לֶכוב (ביידיש: זשעלעכאָוו; בפולנית: Żelechów) שליד לודז' (אז בתחומי האימפריה הרוסית, כיום בפולין), בנם של שמחה יהודית ולייביש פסח. בגיל 11 עזב את העיירה ועבר להתגורר אצל דודו בלודז', ועבד כשוליית אורג. כשהיה נער בן 16 היה פעיל בחוגים בלתי-לגאליים של "הבּוּנְד", תנועת הפועלים היהודית, ונאסר לזמן-מה על ידי שלטונות האימפריה הרוסית בגין פעילותו. לאחר מכן היה ממייסדי הסתדרות הנוער של הבונד בעיר, "צוּקוּנְפְט" ('עתיד'). את דרכו העיתונאית החל ב-1913 ככתב-קורספונדנט בלודז' של העיתון "אונדזער צייט" ('זמננו') של הבונד, שיצא בסנקט פטרבורג (חתם בשם העט 'צ. וו. אַבראַמאָוו').
באיזה שנה נולד יאסני אברהם?
נולד בשנת 1893
ליליאן הלמן
ליליאן פלורנס הֶלְמַן (20 ביוני 1905, ניו אורלינס, לואיזיאנה, ארצות הברית - 30 ביוני 1984, טיזברי, מסצ'וסטס, ארצות הברית) הייתה מחזאית ותסריטאית יהודיה-אמריקאית, שנודעה בדעות שמאליות ובאקטיביזם פוליטי. היא הוכנסה לרשימה השחורה של הוליווד בשיאה של הפאניקה האמריקאית מקומוניזם בין השנים 1947 ו-1952. על אף שהמשיכה להעלות מחזות בתיאטראות ברודוויי בשנות ה-50, החרם מצד תעשיית הקולנוע האמריקאית פגע בה כלכלית באופן חד. הלמן זכתה לשבחים על הקרבת הקריירה בכך שסירבה להשיב על שאלות ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקנית. היא הכחישה שהייתה חברה במפלגה הקומוניסטית של ארצות הברית, אך רבים פקפקו בהכחשה, ובהם כתבת המלחמה מרתה גלהורן ומבקרת הספרות מרי מקארתי.
באיזו מפלגה הכחישה שהיתה חברה?
במפלגה הקומוניסטית של ארצות הברית
וורן קלארק
בין השנים 2000 ו-2003 שיחק קלארק בתפקיד בריאן אדיס, אב לשניים שעובר עם משפחתו מן העיר הגדולה להתגורר בחווה בדבון, בסדרת הטלוויזיה "עם הרגליים על הקרקע" לצדה של פולין קווירק. בעיבוד של ה-BBC לרומן "בית קדרות" מאת דיקנס גילם קלארק את דמותו של מר בוית'ורן. ב-2008 כיכב לצדו של אנתוני הד בדרמה "The Invisibles" של ה-BBC. ב-2009 השתתף בטרילוגיה "Red Riding" של ערוץ 4 הבריטי. עוד השתתף קלארק בעיבוד לספרה של אגאתה כריסטי "למה לא שאלו את אוונס" פרק מסדרת סרטי "גברת מארפל", ובפרק "Peace and Love" בסדרה "המפקח ג'ורג' ג'נטלי". ב-2010 שיחק בתפקיד מר בוט בסדרת הטלוויזיה "Just William". בסדרה "רציחות במידסומר" כיכב קלארק בשנת 2011 בפרק "The Night of the Stag" בתפקיד סמואל קווסטד, ובאותה שנה השתתף בתפקיד אורח בפרק בסדרה "קראו למיילדת".
לאן עוברת המשפחה בסדרה שבה שחקה פולין קווירק?
חווה בדבון
אדן לכנר
לאחר חזרתו מלונדון ב-1890 החל לכנר לשלב בתכנוניו יותר מוטיבים עממיים-הונגריים ומזרחיים. הוא יצר קשר עם מפעל האריחים של וילמוש ז'ולניי (Vilmos Zsolnay) ואריחי הטרה קוטה המזוגגים היו לסימן היכר שלו. ב-1896 פירק סופית את שותפותו עם פרטוש. באותה שנה תכנן את אחד מגולות הכותרת של עבודתו, מוזיאון האמנות השימושית בבודפשט, כמו כן הקים באותה שנה את המועדון האלגנטי להחלקה על הקרח בפארק העירוני של בודפשט העשוי בעיקר ברזל וזכוכית. יחד עם מבני המוזיאון לגאולוגיה בבודפשט (1899–1896) ובנק הדואר לחסכון (Postatakarékpénztár;‏ 1902–1899) מהווה קבוצת מבנים זו את פסגת יצירתו המקורית וסגנונו הייחודי.
מה היו לסימן היכר במבניו של לכנר?
אריחי הטרה קוטה המזוגגים
אייל גולן
בשנת 2020, שיתף לראשונה פעולה עם הזמר והיוצר עידן רייכל, וב-29 באוקטובר הוציא את הסינגל "מכל הכוכבים בלילה" שכתבו והלחינו רייכל ואבי אוחיון. ב2021 שיתף פעולה עם הזמר עדן חסון בדואט בשם באור גדול. שני השירים הללו הם סינגלים שיצאו מתוך אלבומו ה24, להיות מאושר, אשר פורסם בתאריך 21 במרץ 2021. ב12 לאפריל באותה שנה, יחגוג גולן את יום הולדתו ה50, ולקראת אותו תאריך, יוציא הזמר את החלק השני של האלבום 'בקצב מזרחי'. מתוך אותו חלק עתידי, יצאו כבר 3 סינגלים: 'טעיתי', 'נראתה לאחרונה', ו'בינתי'- שיר שיצר אופיר כהן ויכלל גם בפרויקט האישי של האחרון 'השיר של אופיר'.
מאיזה אלבום השיר "מכל הכוכבים בלילה"?
להיות מאושר
הגט מקליווא
בשנת 1766 (ה'תקכ"ו) השתדך בחור בשם יצחק (איציק) בן אליעזר נייבורג ממנהיים עם נערה בשם לאה בת יעקב גונצהויזן מבון (שתי הערים בגרמניה של ימינו). תאריך החתונה נקבע ליום ח' באלול באותה שנה. לקראת החתונה באו הכלה ומשפחתה למנהיים ונפגשו עם החתן. בבוקר שלאחר המפגש, אמו של החתן, שהוטרדה ממצב רוחו, שאלה אותו האם הוא מצא בה פגם כלשהו, אך הוא השיב לה שהוא מודאג בשל עניינים כספיים הקשורים לחתונה. בימים שלפני החתונה ובחתונה עצמה התרשמו הנוכחים ממצב רוחו הקודר של החתן, אך עם זאת, הוא התנהג באורח שקול ונראה מיושב בדעתו. החתונה נערכה ביום רביעי, כמתוכנן, והחתן נשא דברים ואף אכל לשובע בסעודת ליל שבת, בניגוד להוראת רופאו שלא להרבות באכילה. למחרת בבוקר, בשבת, לקח החתן את כסף הנדוניה והסתלק מהעיר בלי לומר דבר לאיש. ביום ראשון, לאחר חיפושים, נמצא החתן בעיירה סמוכה. את הכסף שמר בידיו ורק שילם על האירוח לבעל הבית שבו שהה. לאחר שהושב לביתו התעלף, וכשהתאושש ונחקר לפשר מעשיו, סירב לנמק את בריחתו. הוא רק הסביר כי נפל עליו פחד מוות במנהיים ולכן ברח. החתן נרגע לכמה ימים, אך בין המחותנים התפתח סכסוך כספי, ולאחר שיושב הסכסוך בידי רבי שמעון קופנהגן (רב מקהילתה של הכלה וקרוב משפחה שלה), החליטו כל הצדדים שהזוג הצעיר ייסע עם משפחת הכלה לבון, וקיוו כי שינוי המקום ייטיב גם את מצב רוחו של החתן, שהיה חשש כי לקה בטירוף.
מי ישב את הסכסוך הכספי בין המחותנים?
רבי שמעון קופנהגן
ג'ק המרטש
במשך השנים שלאחר מכן, דמותו של ג'ק המרטש והתעלומות הסובבות אותו היו השראה למאות יצירות תרבות בדיוניות ועיוניות, ובהן: רומנים, סיפורים קצרים, שירה, ספרי קומיקס, משחקי וידאו, מחזות וסרטים. למעלה מ-200 ספרים העוסקים באופן בלעדי ברציחות המרטש, פורסמו במהלך השנים והפכו אותו לאחד הפושעים שזכו לתעוד הרחב ביותר במאה ה-20. ההתעניינות הגדולה הביאה ליצירת תחום מחקר, הנקרא בשם ריפרולוגיה (Ripperology, "מדעי המרטש"), העוסק ברוצח ובמעשיו. ברם, הניסיונות לחשוף את זהותו של המרטש נתקלו בקשיים לאור העדויות הסותרות של העדים והמחסור בראיות הניתנות לבדיקה אמינה באמצעים המדעיים שהיו קיימים אז. הממצאים ששרדו עד היום, ובכללם גם המכתבים שנחשדו כי נכתבו על ידי המרטש, עברו ידיים רבות ו"זוהמו" בשרידי DNA של מספר גדול של אנשים. עובדה זו אינה מאפשרת להעמידם לבדיקות באמצעי הזיהוי פלילי הקיימים כיום. אף על פי כן, בתחילת המאה ה-21, ביצעו מספר חוקרים בדיקות DNA על ממצאים שונים מהפרשה. בדיקות אלה מצאו התאמה עם שני חשודים שונים - וולטר סיקרט ואהרון קוסמינסקי, אולם זכו לביקורת מצד הקהילה המדעית וחוקרים פליליים עקב חוסר אמינותן המדעית.[24][25]
מה קרה לממצאים בנוגע לג'ק המרטש שקיימים עד עצם היום הזה?
עברו ידיים רבות ו"זוהמו" בשרידי DNA של מספר גדול של אנשים
חבר'ה (אתר אינטרנט)
אתר חבר'ה הפך במהרה לאתר פופולרי עם אלפי נרשמים מדי יום ונבחר על ידי אתר ynet לאחד מחמשת האתרים הפופולריים בישראל לשנת 2002. באתר ניתן היה להירשם ולהצטרף לקבוצות כדי לחפש חברים מהעבר לפי הקטגוריות: חברים מבית הספר היסודי, חברים מהתיכון, חברים מהאוניברסיטה, חברים מהצבא, חברים ממקום העבודה, חברים תנועות הנוער, חברים מקהילות בחו"ל ועוד. מעל ל-15 אלף קבוצות כאלו התקיימו באתר חבר'ה. בכל קבוצה היה ניתן למצוא חברים על-פי שנת סיום הלימודים (במקרה של בתי ספר), שנת סיום שירות (במקרה של צבא) ועוד. עד אפריל 2002 יותר מ-180 אלף איש נרשמו באתר. באוגוסט 2002, הקימה בשיתוף חברת פרטנר תקשורת שירות בו יוכלו משתמשי האתר ליצור קשר טלפוני באמצעות מערכת מענה קולי מרובת תיבות קוליות, באמצעותן יכלו להשאיר הודעות זה לזה.
איך קוראים לאתר?
חבר'ה
מוביל (אלבמה)
כדי למנוע הגירת תושבים מן העיר הבטיחו הבריטים חופש דת למתיישבים הצרפתים, 112 צרפתים מתושבי העיר נותרו בה תחת השלטון הבריטי. הסובלנות הדתית החדשה, תחת השלטון הבריטי, אף הביאה לתחילתה של ההתיישבות היהודית במוביל, בשנת 1763. באופן רשמי, לא הותרה התיישבות יהודים בשטחי לואיזיאנה הצרפתית על פי צו הקוד השחור (Code Noir) אותו הנהיג לואי הארבעה עשר, מלך צרפת, בשנת 1685, ואשר אסר על קיומה של כל דת, זולת הנצרות הקתולית בשטחי המושבות הצרפתיות ועל הוצאת היהודים מהן. ההתיישבות היהודית הראשונה במוביל הורכבה ברובה מסוחרים אשר תרמו להתפתחותה הכלכלית של העיר. בשנת 1766 נמנו על תושבי העיר 860 נפש, אף ששטח העיר היה קטן מזה שבתקופת המושבה הצרפתית. בתקופת מלחמת העצמאות של ארצות הברית הייתה מערב פלורידה מקלט לנאמני המלוכה הבריטית אשר נמלטו לשם ממושבות אחרות.
מה היה מקצועם של רוב המתיישבים היהודים הראשונים במוביל?
סוחרים
יוסף קרא
ר"י קרא קיבל מסורות רבות מדודו, רבי מנחם בן חלבו מפרובאנס, וכן הושפע מרש"י, אך יצירתו העצמית בתחום פרשנות המקרא היא רבה ביותר. פירושיו מתאפיינים במקוריות וחדשנות, והוא מראשי אסכולת פרשנות המקרא על דרך הפשט שהתפתחה בצפון צרפת במאה ה-11. בכמה מקומות הוא אף השפיע על רש"י וגרם לו לשנות את פירושו. מקום מרכזי תופס אצלו עניין הפולמוס היהודי-נוצרי, אשר השפיע על רבים מפירושיו, בפרט על פרשות שלהן היה פירוש כריסטולוגי מובהק. מאפיינים נוספים לפירושיו הם לימוד זכות על האבות, רציונליזציה של נסים, ועוד. בכך קדם ר"י קרא לרבי יוסף בכור שור, אשר הושפע ממנו לא מעט.
במה מתאפיינים פירושיו?
פירושיו מתאפיינים במקוריות וחדשנות
אברהם נגוסה
ישנם המבקרים את ח"כ נגוסה כי הוא כבול להוראות הליכוד ובשל כך לא מצליח לממש את דרישות יוצאי אתיופיה הצעירים בישראל, מאידך חלק מן המתנגדים לעליית הפלאשמורה טוענים כי ח"כ נגוסה פעיל בנושא העלייה משיקולים פוליטיים וביניהם הרחבת כוחו הפוליטי בליכוד. בנוסף, המתנגדים לעליית בני הפלאשמורה טוענים כי נגוסה מעלה לארץ לא יהודים וכי הוא בעצמו היה פעיל מיסיון בעבר, זאת על סמך הטרמינולוגיה הנוצרית בה השתמש במכתבים שכתב כשעבד בבית היתומים בגונדר בשנות ה-80. חבר הכנסת נגוסה הכחיש את הטענות במספר הזדמנויות שונות וטען כי מדובר בהשמצות.
למה הוא לא צליח לממש את דרישותיו?
כי הוא כבול להוראות הליכוד
מכס
פקודת המכס קובעת כי ערך הסחורה המיובאת, שבגינו יש לשלם את מסי היבוא, הוא "מחיר העסקה" ששולם לספק בחו"ל, בצירוף "תוספות" המנויות בפקודה. חלק מן התוספות שעליהן יש לשלם את המכס הן, לדוגמה, ההובלה והביטוח, וחומרים ומרכיבים שמספק היבואן ליצרן ללא תשלום. פעמים רבות, רשויות המכס אינן מקבלות את ערך הטובין לפיו חישב היבואן את מסי היבוא. לעיתים נובעת המחלוקת מהטלת ספק באמיתות מחיר העסקה שהוצהר. אך לעיתים המחלוקת כלל אינה נובעת מספק עובדתי, אלא ממחלוקת משפטית בשאלה האם יש למסות רכיב מסוים, כלומר: האם הרכיב נחשב כתוספת המנויה בפקודה. נושא אחד שהיה לסלע מחלוקת בין יבואנים לרשויות המכס בתחילת המאה ה-21 הוא מכס על תמלוגים.
מה היה נושא לוויכוחים בין יבואנים במאה ה-21?
מכס על תמלוגים
מראה
במערת האיגרות במדבר יהודה, ב"אולם ג" ובנקיק, נמצאו בשנים 1960–1961 שתי מראות מתקופת מרד בר כוכבא (135-132 לספירה), כפי הנראה של יהודיות שהביאו אותן איתן כשנכנסו למערה כפליטות. המראות בנויות מעיגול מתכת מבהיק (נחושת-קלל) במסגרת עץ עטופה קלף אדום, שעשוי משני חלקים הנראים כמחבטי פינג פונג.בשנת 1835 הכימאי הגרמני יוסטוס פון ליביג יצר את מראת הזכוכית-כסף המוכרת לנו כיום. המראה מורכבת משכבה דקה של מתכת המוצמדת לזכוכית בתהליך של החנקת המתכת, שיטה זו איפשרה לייצר מראות בכמויות גדולות בעלות נמוכה. כיום רוב המראות מיוצרות מכסף או אלומיניום המוצמד למשטח הזכוכית ב-Vacuum deposition.
החלקים שמרכיבים את הקלף האדום דומים ל?
מחבטי פינג פונג
Francisella tularensis
חיסון מוחלש (Live vaccine strains) - התרכיב המוחלש הראשון פותח, על ידי ברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה, מהזן Type B. תרכיב זה שימש לחיסון של למעלה מ-60 מיליון תושבי ברית המועצות בין השנים 1946-1960. בשנת 1956, חרף היריבות והמתיחות ששררה בין שתי המעצמות באותן השנים, העבירה ברית המועצות לארצות הברית את הזן ממנו היא פיתחה את התרכיב החיסוני המוחלש הראשון. שיתוף הפעולה בין שתי המעצמות שימש ליצור המוני של התרכיב המוחלש בו משתמשים עד היום, אולם גם הוא אינו מסוגל להקנות חסינות מלאה בפני הדבקות. עם זאת אנשים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה, דוגמת עובדי מעבדות, צריכים לשקול לקבלו. חשיפה מתמשכת לזנים הפחות אלימים של החיידק (F. tularensis novicida ו-F. tularensis mediasiatica) ידועה כמקנה חסינות מסוימת בפני הדבקות בזנים האלימים של החיידק (Type A ו-Type B).
איזו מדינה קיבלה מאחרת זן שממנו פותח תרכיב מוחלש של החיסון?
ארצות הברית
בני דת משה
הפיכתה של האנטישמיות לכוח קבוע בחיים האירופיים למן שנות ה-90 של המאה ה-19, כחלק מהיחלשות הליברליזם ועליית כוחות רומנטיים ואנטי-רציונליסטיים לעמדות השפעה, איימו על פרדיגמת היסוד של האמנציפציה שעמדה בבסיס הזהות של "בני דת משה". במקביל, גם יהדות מזרח אירופה הנחשלת, שסבלה מרדיפות ומאפליה קשה, החלה להשתנות בלחץ המודרנה שהגיעה אליה לבסוף. יהודי המזרח המרובים שימרו עדיין מאפיינים אתניים ותרבותיים מובהקים (כמו הדיבור ביידיש); בניגוד למרכז ומערב אירופה, בהם הפכה היהדות מקורפורציה לדת והשתלבה בחברה, במזרח אירופה היא הפכה מקורפורציה ללאום. אפילו בקרב האליטה הקטנה בין יהודי מזרח אירופה שעברה טמיעה מקיפה יחסית, כמעט לא היו מהלכים לתפישה שיש להפוך לזרם דתי. בסביבה בלתי-ליברלית ובלתי-סובלנית, ששילבה הדוקות בין לאומיות אתנית שוביניסטית להשתייכות דתית, אלו שרצו להיטמע לגמרי הונעו כמעט תמיד להתנצרות, וגם המטיפים להשתלבות אזרחית היו רחוקים מלראות ביהודים כנסייה דתית בלבד. רק בפולין פעלה לתקופה קצרה מאוד אגודה קטנה של "פולנים בני דת משה" (Polaków Wyznania Mojżeszowego).מבין התנועות הלאומיות היהודיות במזרח אירופה, רק הציונות, ששאפה לייצג את כלל יהודי תבל, הכילה במצעה עניין מובהק בקהילות המערב. התאורטיקנים הציונים ראו בטמיעה ובקונפסיונליזציה לא יותר מכסות דקה להשפלה והתכחשות עצמיות במטרה לזכות בחסדי הגויים, שיכלו להוביל רק לבוז מצדם ולתסביכים פתולוגיים בנפש פנימה. לתיאור מצב זה נטבע המונח "התבוללות", שהפך לכינוי גנאי ציוני כלפי מתנגדיהם במערב ללא קשר לרמת מחויבותם היהודית. פעילים ציונים מרוסיה שלמדו באוניברסיטאות במערב חיברו מספר רב של סאטירות על הליכותיהם של היהודים המקומיים, והציגו אותם כשטחיים ומנוונים; הידועה מביניהן היא "גרמנים בני דת משה" של יעקב קלצקין, אותה חיבר אודות הקהילה האורתודוקסית בפרנקפורט. גם חיים ויצמן לעג למנהל החרדי שהעסיק אותו בגרמניה: "ד"ר בארנס היה מתבולל גמור, וכינה עצמו 'גרמני בן דת משה'. הוא הבין את יהדותו כך שמכל הבחינות, לבד ממנהגי הדת, גרמני הוא ככל צאצא של הכרוסקים."הופעתם במערב של מהגרים ממזרח אירופה (שכונו אוסטיודן בגרמניה ו-Juifs, "יהודים", בצרפת), שהביאו את השקפותיהם הלאומיות ואת שונותם האתנית הבולטת, ערערה את ביטחונם של "בני דת משה" בזהותם ההיברידית. הם התקשו לתפוש תבחין אחר ליהודיות מלבד דת, והשתוממו לראות חילונים אידאולוגיים מובהקים מבין המהגרים או להבין כיצד לאומיות יהודית אפשרית בכלל. ב-1922 תמה העיתון הציוני-דתי המזרח-אירופאי "המזרחי" על יהודי הונגריה: "בנדון זה לא היה הבדל בין החסידים הקיצוניים לבין הנאולוגים. כולם כאחד הסכימו שעם ישראל איננו קיים בתור לאום והנם כולם "מאדיארים" בני דת משה."כמו הציונים, אף האנטישמים לעגו לאפשרות שיהודי יוכל להשתייך ללאום המקומי, שנשען לתפישתם לא על תבחינים ליברליים של אזרחות ותרבות אלא על יסודות מהותניים אורגניים, גזעיים במידה כלשהי. בין מלחמות העולם, עם עליית משטרים רודניים ותנועות ריאקציונריות מהונגריה ועד צרפת, חקיקה רשמית נגד היהודים או לפחות התעצמות ולגיטימציה של האנטישמיות, התאיין המושג של "בני דת משה" והפך חסר רלוונטיות.
מתי נעלם המונח של "בני דת משה" והפך ללא רלוונטי?
בין מלחמות העולם
אריה שלו
נולד בשם אריה פרידלנדר בפולין, עלה לארץ ישראל עם הוריו ב-1935, למד בבית ספר יסודי ברעננה ובגימנסיה אחד העם בפתח תקווה. כנער היה פעיל בארגון ההגנה, ב-1944 התגייס למשטרת היישובים העבריים ושירת באזור הרי אפרים, ב-1946 מונה לסמל הגוש ולמפקד פלוגת נוטרים. במלחמת העצמאות היה מפקד פלוגה בחטיבת גולני ולחם עמה בקרבות בצפון הארץ, בסוף 1948 מונה לקצין המודיעין של החטיבה. היה נציג בוועדת שביתת הנשק ישראל-סוריה וקצין מטה לוועדות שביתת הנשק. סיים קורס מפקדי גדודים ב-1953 ולימודים במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה.
מתי עלה אריה שלו לישראל?
ב-1935
רות אסאווה
אסאווה פעלה רבות לקידום נושא החינוך לאומנות ואומנות כמחזקת חוויות, בעיקר אצל ילדים.בשנת 1968 היא מונתה לחברת המועצה לאומנות של סן פרנסיסקו והחלה לפעול מול פוליטיקאים וארגוני צדקה כדי לתמוך בתוכניות לאומנות לילדים ולאנשי סן פרנסיסקו. כמו כן הייתה שותפה בהקמת סדנת לאומנות באלווארדו לילדי בית הספר. מודל הסדנה אומץ על ידי מועצת האומנות ליצור תמיכה ממשלתית לאומית, והייתה הבסיס לתוכנית המעסיקה אומנים העושים פעילות ציבורית בעירם.שיטת הסדנה כללה התנסות בחומרים לפי אמונתה של אסאווה בחשיבות ההתנסות האישית ולמידה דרך עשייה. 85% מתקציב התוכנית הוקצה להעסקת אמנים שילמדו אומנות לילדי בית הספר. בעקבות התוכנית, בשנת 1982 הוקם בית ספר לאומנויות. בית הספר נקרא על שמה של רות אסאווה כאות הוקרה בשנת 2010. (בית הספר ע"ש רות אסאווה לאומנות). במהלך השנים אסאווה מונתה להיות חברה במועצת האומנות של קליפורניה. בשנת 1976 מונתה להיות חברת הקרן הלאומית לאמנויות, ובין השנים 1989–1997 הייתה חברת מועצת הנאמנים של איגוד מוזאוני סן פרנסיסקו .
באיזו עוד מקום הייתה אסוואה חברת מועצה?
קליפורניה
ת'יאו ראטליף
ראטליף נולד וגדל בעיר דמופוליס שבאלבמה, ושיחק כדורסל מכללות באוניברסיטת ויומינג בין 1991 ל-1995. לאורך תקופתו באוניברסיטה חסם ראטליף שיא מועדון של 425 פעמים.ראטליף נבחר בבחירה ה-18 בדראפט ה-NBA לשנת 1995 על ידי דטרויט פיסטונס. אחרי שנתיים וחצי בדטרויט נשלח לפילדלפיה 76', בטרייד שהעביר לדטרויט את הכוכב הצעיר ג'רי סטקהאוס. בפילדלפיה, תחת המאמן לארי בראון, הפך ראטליף לשחקן חמישייה קבוע ועזר לקבוצה להעפיל לחצי גמר המזרח בעונות 1999 ו-2000. בעונת 2000/2001 נבחר להשתתף במשחק האולסטאר לאחר שהעמיד ממוצעי שיא של 12.4 נקודות, 8.3 ריבאונדים ו-3.7 חסימות למשחק, אך לא לקח חלק במשחק עצמו בשל פציעה. מיד אחרי משחק האולסטאר הועבר ראטליף בטרייד לאטלנטה הוקס, בתמורה לסנטר הגנתי אחר - דיקמבה מוטומבו. פילדלפיה העפילה בסיום אותה עונה לגמר ה-NBA, והפסידה ללוס אנג'לס לייקרס בתוצאה 1–4. ראטליף הפצוע לא שיחק עבור ההוקס במהלך אותה עונה, ובעונה הבאה השתתף בשלושה משחקים בלבד.
איפה גדל?
בעיר דמופוליס שבאלבמה
פרנסיסקו וסקס דה קורונדו
לאחר שעזב את קוליאקאן ב-22 באפריל המשיך קורונדו לאורך החוף כשהוא מתחמק מהמכשולים שהציבה בפניהם הדרך הקשה באמצעות סטייה שמאלה עד שהגיעו לנהר סינלואה (Río Sinaloa). הטופוגרפיה של האזור אלצה אותו להמשך במעלה עמק נהר זה עד למציאת מעבר הרים שדרכו הגיע לנהר יאקי (Río Yaqui). הוא התקדם לאורך נהר זה למשך מרחק מה, ואז חצה לעבר הנהר סונורה (Río Sonora). הוא המשיך לאורך הנהר סונורה כמעט עד מקורותיו עד שאותר מעבר בהרים. מצדם הדרומי של ההרים הוא גילה נהר אותו כינה "נקספה" (Nexpa) שייתכן שהוא נהר הסנטה קרוז (Santa Cruz) או הסן פדרו של ימינו, שני נהרות הזורמים בעיקר באריזונה. החבורה המשיכה במורד עמק נהר זה עד שהגיעה לקצה השממה, שם התגלו חורבות צ'יצ'ילטיקלי (Chichilticalli) ב-19 ביוני 1540. צ'יצ'ילטיקלי היא מילה בנאוואטל שפירושה "בית אדום", ובאתר נמצאו חורבות של מבנה גדול שקירותיו אדומים, כיום בעמק סולפור ספרינגס (Sulfur Springs Valley) בדרום אריזונה. לאחר מנוחה במקום המשיכה החבורה בדרכה ב-22 ביוני.
לאיזה נהר הגיע קורונדו לאחר שעזב את קוליאקאן?
סינלואה
אנטוניו קונטה
ביולי 2006 מונה לראשונה למאמן ראשי, בקבוצת ארצו, ששיחקה אז בליגת המשנה. הוא פוטר מתפקידו כעבור כשלושה חודשים, ב-31 באוקטובר, בעקבות שרשרת של תוצאות חלשות, שהציבו את קבוצתו במקום האחרון בטבלה. לאחר שגם פיטוריו לא הובילו לשיפור ביכולתה של הקבוצה, הוא מונה שוב למאמן ב-13 במרץ 2007. הפעם הוא הוביל את קבוצתו ליכולת טובה ו-19 נקודות ב-7 משחקים, שהספיקו על מנת לצמצם את הפער בתחתית, אך קבוצתו ירדה בכל זאת לליגה השלישית, כשהיא מסיימת את הטבלה נקודה אחת בלבד מהמקום המוביל להישארות בליגה. בעונה זו ספגה הקבוצה עונש של הפחתת שש נקודות ממאזנה בעקבות פרשת הטיית המשחקים בסרייה א' 2006, ואלמלא העונש הייתה נשארת בליגה.
לאיזה תפקיד מונה ב2006?
מאמן ראשי, בקבוצת ארצו
אברהם שרוני
במלחמת העצמאות השתלטה "ההגנה" על תחנת הקשר הערבית בחיפה והמכשור במקום הביא לקפיצה ביכולות החוליה. שרוני הצליח לפענח שידורים מוצפנים של הצבא הירדני והצלחתו הביאה להעברתו למפקדת יחידת האזנה של צה"ל בבית האדום בתל אביב. הוא עסק בפענוח תשדורות הלגיון הירדני והצבא המצרי וייסד קורס הדרכה לחוליות האזנה ניידות. לאחר המלחמה מונה לראש מדור עיבוד בשירות מודיעין 2, בשנת 1952 שימש במשך שלושה חודשים ממלא מקום מפקד היחידה עד כניסתו לתפקיד של אברהם אילוני שסיים קורס קצינים. בשנות החמישים ייסד מערך קורסים קדם צבאיים בו למדו החניכים ערבית לקראת שירותם ביחידת ההאזנה, וטיפח את מערך מגמות המזרחנות בבתי הספר התיכוניים.
מה שרוני עשה בשנות החמישים?
ייסד מערך קורסים קדם צבאיים בו למדו החניכים ערבית
קבלה נוצרית
ייסוד תנועת הקבלה הנוצרית מיוחס לרוזן פיקו דלה מירנדולה (1494-1463) שהיהודי המומר פלביוס מיתרידטס תרגם עבורו ספרי קבלה יהודיים רבים ללטינית. דלה מירנדולה למד עברית, התרועע עם חכמים יהודים (מקובלים כמו יוחנן אלימנו, ולא-מקובלים כמו אליהו דלמדיגו) וביסס את תורתו הקבלית על מקורות אלה. ממשיכו העיקרי בתחום זה היה יוהנס רויכלין (1522-1455), שהפיץ בעולם הנוצרי את מפעלו של דלה מירנדולה בקבלה. ספרו "על אמנות הקבלה" זכה לפרסום רב. רויכלין אף תרגם קטעים רבים של חיבורים קבליים מעברית ללטינית והנחילם בדרך זו לכלל ציבור המלומדים באירופה.בשנת 1486 פרסם פיקו דלה מירנדולה תשע מאות תזות שמטרתן הייתה להעמיד את האמת הנוצרית על מסורות ועל גופי ידע שונים ומגוונים. בתוך התזות האלו שתי סדרות מבוססות על לימוד הקבלה. האחת כוללת ארבעים ושבע תזות, מביאה את דברי המקובלים היהודיים. האחרת, ובה שבעים ושתיים תזות, מסכמת את דעתו ורעיונותיו של פיקו לגבי המסורת היהודית. בתזה התשיעית מבין אלא קובע פיקו: "שום חכמה אינה מוכיחה לנו את אלוהותו של כריסטוס ביתר וודאות משמוכיחה לנו אותה הקבלה". ואכן חקר הקבלה היה מעורה בתחילתו על ידי הנוצרים בשאיפות מיסיונריות, אולם חשוב לציין כי מספר המתנצרים בעקבות הקבלה הנוצרית היה קטן וללא כל יחס למספר המתנצרים בכלל.
מי תרגם לרוזן פיקו דלה מירנדולה ספרי קלה יהודיים ללטינית?
היהודי המומר פלביוס מיתרידטס
ספלינטר (צבי הנינג'ה)
בהרצת הקומיקס המקורית, ספלינטר היה חולדת המחמד של נינג'ה יפני בשם המאטו יושי. חכם למינו, ספלינטר העתיק את התנועות שהמאטו יושי ביצע בזמן אימוניו. המאטו התחרה עם אדם בשם אורוקו נאגי על אהבתה של טאנג שן, ובעקבות כך אחיו של אורוקו נאגי - אורוקו סאקי - רצח את המאטו יושי (לאחר שיושי רצח את אורוקו נאגי בדו-קרב). ללא בית וללא בעלים, ספלינטר נאלץ לברוח לביוב של ניו יורק. בגלל תאונת דרכים, ארבעה צבים ומכל בעל נוזל רדיואקטיבי נפלו לביוב, שם המכל נשבר והעביר את ספלינטר והצבים תהליך מוטציה. ספלינטר נעשה לעכברוש ענק, וארבעת הצבים - לצבים ענקיים. ספלינטר גילה כי הוא מסוגל לדבר, והעניק שמות לארבעת הצבים: לאונרדו, דונטלו, רפאל ומיכלאנג'לו (על שם לאונרדו דה וינצ'י, דונטלו, רפאל ומיכלאנג'לו בהתאמה). ספלינטר מכשיר את הצבים באומנויות הנינג'יטסו, ומאמץ אותם כבניו.
מול מי התחרה המאטו?
אורוקו נאגי
אליעזר עבד אברהם
ערך מורחב – מציאת אישה ליצחקבסיפור המקראי לא נזכר השם אליעזר, אלא רק "עבד אברהם", נשלח בידי אברהם אל משפחתו בחרן כדי למצוא אישה ליצחק, משום שלא רצה שבנו יינשא לנערה כנענית. אליעזר לקח עמו מתנות רבות, תכשיטים וכלי כסף וזהב. הוא יצא לארם נהריים והגיע לחרן, שם חיפש אליעזר מקום בו יוכל ללון, לאכול ולשתות. אליעזר החליט להמתין ליד הבאר שמחוץ לעיר, משום שביקש לראות מי תהיה האישה שתשקה אותו ואת גמליו, שתהיה לשידוך מתאים ליצחק. לאחר שהמתין זמן מה ליד הבאר נגשה לשם נערה יפה שהסכימה לעזור לו בשאיבת המים והשקיית הגמלים, ואליעזר החליט כי היא מתאימה להיות אשתו של יצחק. כאות תודה, נתן לה אליעזר "נֶזֶם זָהָב, בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ, וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ, עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם" רבקה הציגה את עצמה ואת משפחתה לפניו והזמינה אותו ללון בביתם.
מה היה שם האישה שעזרה לאליעזר ?
רבקה
דקליים
230 מיני דקליים מוגדרים בסיכון גבוה[דרושה הבהרה], שניים נכחדו מאז הוגרו כך, 21 ככל הנראה נכחדו ו-207 בסכנה. הראשון מבין השניים שנכחדו בבר, Corypha taliera ממשיך להתקיים בגנים בוטניים ומקווים להשיבו להודו, השני, Paschalococos disperta, ידוע כיום רק ממאובנים מאי הפסחא. 69 סוגים של דקליים כוללים מינים בסיכון גבוה (כ-36% מכלל סוגי הדקליים), מתוכם 16 הם מין יחיד בסוג, והם מעוררים דאגה מיוחדת. מצב שימורם של כ-1,300 מיני דקליים רשום כ"בלתי ידוע" בתוכנית שימור הדקליים של "האיחוד העולמי לשימור" (World Conservation Union). מתוך רשימה זו 631 מינים אנדמיים השייכים ל-73 סוגים. המדינות בהם גדל המספר הגבוה ביותר של מינים אנדמיים שמצב שימורם אינו ידוע הם (בסוגריים מספר המינים): אינדונזיה (158), פאפואה גינאה החדשה (105), ברזיל (40), סין (38), הפיליפינים (38) ומלזיה (23). רבים מצמחים אלו מצויים במקומות נידחים שהגישה אליהם קשה. לעיתים סווג הדקליים עצמו מהווה בעיה והמחקר בשאלות אלו יעסיק את חוקרי הדקליים שנים רבות. על מנת לשמר את מיני הדקליים הקים ה-IUCN גוף המאגד מומחים לנושא דקליים (Palm Specialist Group), והגוף הכין רשימה של 50 מיני הדקלים הכלולים בתוכנית השימור.הדקל הנדיר ביותר הוא Hyophorbe amaricaulis, שממנו יש רק פרט אחד בגן הבוטני בקורפיפ (Jardin Botanique de Curepipe) במאוריציוס. זהו צמח בר שגדל באותו מקום לפני שהוקם הגן הבוטני. אף שנבדקת האפשרות ליצור תרבית מרקמת הצמח, מין זה כנראה עתיד לחזור על ההיסטוריה העגומה של הדודו ולהיכחד.
כמה סוגים של מינים אנדמיים יש ברישמה של 1,300 מיני הדקליים?
73
מייקל פורטר
פורטר חיבר 18 ספרים ומעל 125 מאמרים בתחומים שונים. הוא זכה שש פעמים בתואר מאמר השנה של ההרווארד ביזנס רוויו, אחד מכתבי העת החשובים בעולם בתחום הניהול. התחום המרכזי בו עוסק פורטר הוא חקר תחרותיות והאסטרטגיה העסקית. במקביל לכתיבה אקדמית ולהוראה, פורטר משמש גם כיועץ לחברות רבות, כגון פרוקטר אנד גמבל, של, קאטרפילר ועוד, וכן לממשל האמריקאי ולארגונים ללא מטרות רווח. בתוך כך סייע גם לעיריית ירושלים בבניית התוכנית האסטרטגית במהלך כהונתו הראשונה של ראש העיר דאז ניר ברקת וכונתה ״תוכנית פורטר״. פורטר הוא גם אחד המייסדים של חברת הייעוץ האסטרטגי מוניטור גרופ (שנקנתה על ידי דלוייט בשנת 2013 לאחר שפשטה את הרגל).
במע עזר פורטר לעיריית ירושלים?
בבניית התוכנית האסטרטגית
כיבוש אסטוניה במלחמת העולם הראשונה
בשלב הזה נחתו הגרמנים ב-18 בפברואר 1918 בחוף אסטוניה, והשתלטו על הארץ כולה לנוכח התנגדות קלה. ב-21 בחודש הם השתלטו על האפסאלו, הסמוכה לפתח מפרץ ריגה במערב. למחרת הגרמנים השתלטו על ולגה שבדרום. ב-24 בחודש הגרמנים השתלטו על פרנו, ויליאנדי וטרטו. באותו יום עצמו, עם הסתמן נסיגת הכוחות של רוסיה הבולשביקית מהארץ, אסטוניה הכריזה על עצמאותה תחת שלטון רפובליקני. למחרת הגרמנים השתלטו על טאלין הבירה. עד ל-4 במרץ, עם תפיסת העיר נרבה, הגרמנים סיימו את השתלטותם על כל שטחי אסטוניה. יום לאחר מכן סיימו הכוחות הבולשביקים את נסיגתם מחוץ לתחומי הארץ, כאשר חצו את נהר הנרבה מגדתו האסטונית לגדתו הרוסית.
מה עשו הבולשביקים בתגובה להשתלטות על נרבה?
חצו את נהר הנרבה מגדתו האסטונית לגדתו הרוסית
הליפקס (נובה סקוטיה)
בהליפקס מבנים רבים המשמשים להופעות, כגון אולם רבקה כהן, תיאטרון נפטון וחדר המוזיקה. תיאטרון נפטון, מפעל בן 43 הממוקם ברחוב ארגייל, הוא התיאטרון הגדול ביותר של הליפקס. היא מבצעת מגוון של מחזות שהופקו בצורה מקצועית כל השנה. להקת התיאטרון שייקספיר מאת הים מופיעה בפארק פוינט נעימים הסמוך. תיאטרון החזית המזרחית מופיע באלדרני נחיתה במרכז העיר דרטמות ', אליו ניתן להגיע בקלות דרך שירות המעבורות של מעבר הליפקס. ישנם מקומות מופעים קטנים יותר בספרייה המרכזית של הליפקס, בית הספר התיכון מצודה (תיאטרון שפץ) ובית הספר התיכון הליפקס מערב (מרכז בלה רוז לאמנויות).
אילו אולמות משמשים להופעה?
אולם רבקה כהן, תיאטרון נפטון וחדר המוזיקה.
פרנסיסקו וסקס דה קורונדו
לאחר שעזב את קוליאקאן ב-22 באפריל המשיך קורונדו לאורך החוף כשהוא מתחמק מהמכשולים שהציבה בפניהם הדרך הקשה באמצעות סטייה שמאלה עד שהגיעו לנהר סינלואה (Río Sinaloa). הטופוגרפיה של האזור אלצה אותו להמשך במעלה עמק נהר זה עד למציאת מעבר הרים שדרכו הגיע לנהר יאקי (Río Yaqui). הוא התקדם לאורך נהר זה למשך מרחק מה, ואז חצה לעבר הנהר סונורה (Río Sonora). הוא המשיך לאורך הנהר סונורה כמעט עד מקורותיו עד שאותר מעבר בהרים. מצדם הדרומי של ההרים הוא גילה נהר אותו כינה "נקספה" (Nexpa) שייתכן שהוא נהר הסנטה קרוז (Santa Cruz) או הסן פדרו של ימינו, שני נהרות הזורמים בעיקר באריזונה. החבורה המשיכה במורד עמק נהר זה עד שהגיעה לקצה השממה, שם התגלו חורבות צ'יצ'ילטיקלי (Chichilticalli) ב-19 ביוני 1540. צ'יצ'ילטיקלי היא מילה בנאוואטל שפירושה "בית אדום", ובאתר נמצאו חורבות של מבנה גדול שקירותיו אדומים, כיום בעמק סולפור ספרינגס (Sulfur Springs Valley) בדרום אריזונה. לאחר מנוחה במקום המשיכה החבורה בדרכה ב-22 ביוני.
מה פירוש המילה צ'יצ'ילטיקלי?
בית אדום
ציוויליזציה
הציוויליזציה האסלאמית: המדינות שבהן רווחת הדת המוסלמית; כלומר - המזרח התיכון, צפון אפריקה, מרכז אסיה, חלק מהבלקן, פקיסטן, בנגלדש, אינדונזיה, מלזיה ומדינות נוספות. כל החוקרים החשובים בתחום, מכירים בקיומה של ציוויליזציה אסלאמית נפרדת. האסלאם, שראשיתו בחצי האי ערב במאה ה-7 לספירה, התפשט תחילה צפונה לעבר הסהר הפורה, ומאוחר יותר התפשט מערבה לעבר צפון אפריקה, ומזרחה לעבר מרכז אסיה, דרום אסיה ודרום-מזרח אסיה. עקב כך, אפשר להבחין באסלאם בריבוי תרבויות, אשר ביניהן אפשר למנות את הערבית, הטורקית, הפרסית והמלזית.
כמה זה 3 חלקי 6?
חצי
מייקל פורטר
פורטר חיבר 18 ספרים ומעל 125 מאמרים בתחומים שונים. הוא זכה שש פעמים בתואר מאמר השנה של ההרווארד ביזנס רוויו, אחד מכתבי העת החשובים בעולם בתחום הניהול. התחום המרכזי בו עוסק פורטר הוא חקר תחרותיות והאסטרטגיה העסקית. במקביל לכתיבה אקדמית ולהוראה, פורטר משמש גם כיועץ לחברות רבות, כגון פרוקטר אנד גמבל, של, קאטרפילר ועוד, וכן לממשל האמריקאי ולארגונים ללא מטרות רווח. בתוך כך סייע גם לעיריית ירושלים בבניית התוכנית האסטרטגית במהלך כהונתו הראשונה של ראש העיר דאז ניר ברקת וכונתה ״תוכנית פורטר״. פורטר הוא גם אחד המייסדים של חברת הייעוץ האסטרטגי מוניטור גרופ (שנקנתה על ידי דלוייט בשנת 2013 לאחר שפשטה את הרגל).
מה תפקידו של פורטר בחברת פרוקטר אנד גמבל?
פורטר משמש גם כיועץ
הארלם היהודית
היהודים הראשונים שהגיעו להארלם אחרי 1865, היו קבוצה של סוחרים ממוצא גרמני שהתיישבו בשדרה השלישית בצפון מנהטן, בסמוך לאזור המסחרי של הכפר, והקימו שם את חנויותיהם. התיישבותם בריחוק מה מן העיר, הצריכה מוסדות קהילה בסיסיים כבית כנסת, בית ספר יהודי לילדיהם, בית קברות קטן, וכדומה. הריחוק התחבורתי היחסי מניו יורק הקשה על קיום חיי הדת, מה שהגדיל את חשיבותו של בית הכנסת הקטן. כבר ב-1869 נוצרו תוכניות ראשונות להקמת מבנה קבע מכובד לבית כנסת בהארלם. מסגרת הדיונים על אופיו של בית הכנסת, שפכה אור על אופיים התעסוקתי של אנשי הקהילה הקטנה, דוגמת הכובען מרקוס מרקס, בעל חנות הבגדים ישראל סטון, האחים בוהם סוחרי המשקאות, והתכשיטן יצחק פייזר. מרביתם קבעו את משכנם בסביבת רחוב 125.
מה הצריך מוסדות קהילה בסיסיים עבור היהודים?
התיישבותם בריחוק מה מן העיר
מיסטיקל
מיסטיקל הוציא לאור את השיר " I Don't Like You", זהו השיר הראשון שמיסטיקל הוציא לאור מאז שהשתחרר מהכלא. כמה שבועות לאחר מכן מיסטיקל התארח בשיר "Set Me Free" של זמר הרית'ם אנד בלוז Lloyd. הקליפ של השיר "Set Me Free" שוחרר ב-18במאי 2010, הוא צולם בניו אורלינס, בעיקר בcalliope Projects. מיסטיקל הוציא לאור שיר פרומו לאלבום שלו, " Papercuts", בו הוא מארח את Fiend ואת ליל ויין. ב-16 בנובמבר 2011 מיסטיקל ובאסטה ריימס חתמו בחברת התקליטים של בירדמן. הסינגל הראשון של האלבום שלו, Original, שבו התארח לליל ויין ובירדמן. ב-2011 מיסטיקל התארח בשיר "All That I Know " של הראפר Trae Tha Truth, יחד עם הראפרים Tech N9ne ו- Brian Angel; ב-2012 יצא הקליפ של השיר.
באיזו חברת תקליטים חתם ב-2011?
בירדמן.
טוסקולום
טוסקולום (בלטינית: Tusculum; באיטלקית: Tuscolo) הייתה עיר בלאטיום, האזור החקלאי הסובב את העיר רומא. כיום המקום בו ניצבה העיר הוא אתר עתיקות. מקורות ההתיישבות במקום קדומים ביותר וייסודה מיוחס לטלגונוס, בנם האגדי של אודיסאוס וקירקה. העיר הייתה עיר עצמאית, בת-בריתה של רומא וב-381 לפנה"ס ויתרה על עצמאותה ונכנעה לשלטון רומא. בתקופת הקיסרות הרומית הייתה, כשאר ערי הגבעות הסובבות את רומא, אתר וילות אליו פרשו בקיץ עשירי העיר ונכבדיה. במאה ה-10 וה-11 הייתה העיר בסיס לרוזנות טוקסולום. רוזן טוסקולום היה המנהיג החילוני הבכיר בלאטיום והיה ראש לחבר אצילי לאטיום שאחזו בידיהם את הזכות למנות אפיפיורים, שנבחרו אף הם מתוך בני אותה שכבת אצולה (עד לנטילת זכות זו מידי השלטון החילוני בידי ניקולאס השני). העיר שקעה במאה ה-12, ננטשה לאחר מלחמתו של פרידריך ברברוסה באזרחי רומא ב-1167 ונהרסה עד היסוד ב-1191. במאה ה-19 החלו באזור חפירות ארכאולוגיות.
מה היא טוסקולום?
עיר בלאטיום
הר סונג
לאחר שהבודהיזם חדר לסין בתקופת שושלת האן נבנו מקדשים בודהיסטים רבים סביב ההר, כולל מקדש סונְגְיְוֵּ'ה, מנזר שאולין ומקדש חְווֵיְשָׁאן. מנזר שאולין היה גם המקור שממנו התפשט הזן בודהיזם בסין. לאזור היה גם תפקיד חשוב בהתפתחות הטאואיזם. בתקופת שושלת וי הצפונית פיתח הנזיר הטאואיסטי הנודע קוֹאוּ צְ'ייֵנְגְ'ה תוך כדי התבודדות את הכת המכונה בֵּייטְייֵנְשְׁה דָאו. המקום המרכזי שתפס ההר בתודעה, בתרבות ובדתות בסין גרם לכך שבמשך כ-2,000 שנים, החל בתקופת שושלת האן, דרך שושלות וי הצפונית, טאנג, סונג, ג'ין, יואן, מינג, צ'ינג וכלה ברפובליקה העממית של סין נבנו סביב ההר, מבנים דתיים ואזרחיים רבים, בהם שלושת צמדי השערים: טאישה, שאושה וצִ'ימוּ, שנבנו בתקופת שושלת האן, מבני הדת העתיקים ביותר בסין, והפגודה של מקדש סונְגְיְוֵּ'ה, הפגודה הראשונה מלבנים שנבנתה בסין והפגודה העתיקה ביותר בסין.
מאיזה חומר נבנתה הפגודה העתיקה ביותר בסין?
מלבנים
הסוד של אי הקופים
גייבראש ת'ריפווד מגיע לאי הבדיוני Mêlée Island ובמטרה להיות פיראט. הוא נפגש עם מועצת הפירטים, שלושה שודדים שיכורים, אשר מודעים לו שעליו לעמוד בשלושה אתגרים בשביל להיות פיראט: לחימה, גנבה ומציאת אוצרות. במהלך שלשת האתגרים האלו גייבראש מצליח להסתבך עם השריף של האי ולהתאהב במושלת האי איילן מרלי. לאחר שגייבראש מבצע את האתגרים בהצלחה, לה צ'אק (שהוא היריב של גייבראש לאורך כל סדרת המשחקים), שהוא רוח רפאים של אחד מגדולים והאכזרים שבשודדי הים, חוטף את המושלת אליין ל"אי הקופים" במטרה לשאת אותה לאישה. גייבראש לוקח מספר אנשים ושט איתם לאי הקופים המסתורי. באי הקופים גייבראש נפגש עם שלושה קניבלים צמחונים אשר נותנים לו שיקוי (בירה שחורה) אשר יכול להרוס רוחות רפאים. כשגייבראש מגיע לספינה של לה צ'אק, הוא מגלה שהוא נסע עם אליין בחזרה לאי Mêlée Island, בשביל להתחתן איתה בכנסייה. גייבראש חוזר לאי ופורץ לכנסייה בשביל לעצור את הטקס. לה צ'אק וגייבראש נלחמים עד שגייבראש מצליח להשפריץ על לה צ'אק בירה שחורה ולחסל אותו. המשחק נגמר כשגייבראש ואיילן מביטים בשקיעה.
בכמה אתגרים צריך גיבור המשחק לעמוד כדי להיות פיראט?
שלושה אתגרים בשביל להיות פיראט
סטייסי אברמס
משרד מזכיר המדינה של ג'ורג'יה שבראשו עמד קמפ היה אחראי על הבחירות ועל רישום הבוחרים. בשנים 2012 עד 2018 משרדו ביטל את רישומם של מעל 1.4 מיליון בוחרים רשומים, עם כמעט 700 אלף ביטולים בשנת 2017 בלבד. בלילה אחד ביולי 2017 בוטלה זכות ההצבעה של חצי מיליון בוחרים. העיתון The Atlanta Journal-Constitution ציטט מומחים בתחום חוקי בחירות שטענו כי מקרה זה ״עשוי להיות ביטול הזכויות ההמוני הגדול בהיסטוריה של ארצות הברית״. קמפ פיקח על תהליך הסרת רישום הבוחרים במסגרת תפקידו כמזכיר המדינה, ועשה זאת במשך שמונה חודשים לאחר שהצהיר על ריצה לתפקיד המושל. קבוצת עיתונאים חוקרת בראשות גרג פלאסט מצאה כי מתוך כ-534 אלף תושבי ג'ורג'יה מהם נשללה זכות ההצבעה בין 2016 ל-2017, מעל 334 אלף עדיין התגוררו באותו מיקום שבו היו רשומים. כמו כן, הבוחרים לא קיבלו כל התראה על כך שהוסרו מספר הבוחרים. פלאסט לבסוף תבע את קמפ, בטענה כי מעל ל-300 אלף בוחרים הוסרו מספר הבוחרים באופן לא חוקי. משרדו של קמפ הכחיש את הטענות להליך לא חוקי, ומסר כי ״אנו מעדכנים באופן קבוע את הרשימות, ובכך מונעים הונאה ומבטיחים כי כל ההצבעות נעשות על ידי תושבי ג'ורג'יה שלהם זכות תקפה״.
כמה ביטולי רישום בוחרים התרחשו בשנת 2017?
כמעט 700 אלף ביטולים בשנת 2017 בלבד
אנט אולזון
אולזון מספרת שהייתה נוסעת לסיבובי ההופעות יחד עם הלהקה של אימה ואף שרה איתם במספר הזדמנויות. לאחר מכן היא הצטרפה לתוכנית כישרונות צעירים וזכתה בתור "ראוי לשבח". הלהקה הראשונה אליה הצטרפה נקראה "Take Cover", להקה שהתמקדה בגרסאות כיסוי. עם זאת, אולזון הצטרפה למספר פרויקטים קצרים וצדדיים. בגיל 21 היא שיחקה את התפקיד הראשי במחזמר "Gränsland" בעיר הלסינגבורג. בנוסף, היא שרה במספר מקהלות, עבדה באולפנים שונים, והייתה גם זמרת חתונות. אולזון אף שרה יחד עם Michael Bormann (זמרה הקודם של להקת "Jaded Heart") באלבומו "Conspiracy".
מהי הלהקה הראשונה אליה הצטרפה אולזון?
"Take Cover"
הבטחת ייצוג
המדינות הסקנדינביות היו הראשונות לאמץ פרקטיקות אלו כבר משנות ה-70 של המאה הקודמת. ההנחה העומדת בבסיס הבטחת ייצוג היא כי על-מנת להתגבר על החסמים המבניים בהם נשים או בני קבוצות מודרות נתקלות בתהליכי הבחירות, יש צורך בקביעת יעדים מספריים ברורים לייצוגן. במדינות רבות, לרבות ישראל, קיימים מנגנוני הבטחת ייצוג שונים, למשל מכסות (quotas), שריון, או ריצ'רץ'. מנגנונים אלה מתקיימים הן בבחירות ארציות והן בבחירות המקומיות, בשלב של הרכבת רשימת המועמדים והמועמדות, כגון בבחירות מקדימות. מכאן, שהבטחת ייצוג היא מנגנון העדפה מתקנת שנועד להבטיח את ייצוגם של מגזרים מסוימים ברשימת מועמדים ומועמדות של מפלגה או רשימה המתמודדת בבחירות. שריון קובע כי מקום מסוים ברשימה יוקצה (ישוריין) לנציגה או נציג של קבוצה חברתית או מגזר מסוים, מכסה משמעותה הגדרה של שיעור הייצוג ברשימה של נשים או נציגים/ות של קבוצה חברתית אחרת, וריצ'רץ' הוא מנגנון הבטחת ייצוג מגדרי שמשמעותו שיבוץ לסירוגין של אישה וגבר ברשימה. עיקרון הבטחת הייצוג קובע כי רק אם לא ייבחר אף מועמד מאותו מגזר במקום גבוה יותר מהמקום שנקבע, יוקצה המקום למגזר.
מה קובע שריון?
מקום מסוים ברשימה יוקצה (ישוריין) לנציגה או נציג של קבוצה חברתית או מגזר
ת'יאו ראטליף
בעונת 2002/2003 חזר לכשירות והמשיך לשמש כשחקן חמישייה, לצד כוכבי הקבוצה ג'ייסון טרי, גלן רובינסון ושריף עבדור-רחים. במהלך עונת 2003/2004 נשלח בטרייד לפורטלנד טרייל בלייזרס, יחד עם עבדור-רחים, בתמורה לראשיד וולאס ווסלי פרסון. באותה עונה היה "מלך החסימות של ה-NBA" בפעם השלישית והאחרונה בקריירה, כשחסם 3.6 פעמים בממוצע למשחק, ונבחר בפעם השנייה לחמישיית ההגנה השנייה של העונה. בסיום העונה חתם על הארכת חוזה בפורטלנד ל-3 עונות נוספות, עבור כ-11.7 מיליון דולר לעונה.בעונות הבאות איבד ראטליף את מקומו בחמישייה הפותחת, והועבר בסוף עונת 2005/2006 לבוסטון סלטיקס. פציעה נוספת הגבילה את ראטליף לקחת חלק ב-2 משחקים בלבד במדי הסלטיקס, ובסיום העונה הוא נשלח בטרייד למינסוטה טימברוולבס, יד עם אל ג'פרסון, ראיין גומס, ג'רלד גרין, סבסטיאן טלפייר ושתי בחירות דראפט עתידיות, בתמורה לכוכב הקבוצה קווין גארנט. לאחר 10 משחקים עם הטימברוולבס נופה ראטליף מהקבוצה וחתם בדטרויט פיסטונס עד סיום העונה. בפיסטונס תפקד כמחליפו מהספסל של ראשיד וולאס, והעפיל עם הקבוצה לשלב גמר המזרח בו הפסידו לבוסטון בתוצאה 2–4. בשלוש העונות הבאות שיחק עבור פילדלפיה 76', סן אנטוניו ספרס, שארלוט בובקאטס ולוס אנג'לס לייקרס, ובדצמבר 2011 הודיע על פרישה ממשחק, בגיל 37.
מה היה כינויו של ת'יאו ב-2003?
מלך החסימות של ה-NBA
אן ריד
בפברואר 2008 גילמה ריד את דמותה של ג'ואן, אמה חולת האלצהיימר של מוניקה גאלגר בסדרת הדרמה של ערוץ 4 "לגדול בלי בושה". באוקטובר 2008 גילמה את הדמות הראשית בסרט "In Love with Barbara", ביוגרפיה על חייה של הסופרת ברברה קרטלנד.בשנת 2009 השתתפה ריד בפרק "Nemesis" בסדרה "מיס מארפל" על פי הספרים של אגאתה כריסטי. מ-2009 ועד 2010 כיכבה לצדה של מורין ליפמן בעיבוד של ITV3 לסדרת תסכיתי הרדיו "Ladies of Letters".ב-2010 החלה לגלם את דמותה של הטבחית, גברת תאקרי, בגרסה המחודשת של ה-BBC לסדרה "על אדונים ומשרתים". עוד באותה שנה שיחקה בסדרה "חמישה ימים", בפרק בסדרה "תחבולות חדשות" ובפרק בסדרה "Moving On". ב-2011 שיחקה ריד בתפקיד ראשי בסדרת הדרמה העל-טבעית "Marchlands" של רשת ITV. היא הופיעה בתפקיד אורח בסדרה "דוק מרטין" ושיחקה בתפקיד משנה בסדרה "The Jury II".
את מי שיחקה ב "על אדונים ומשרתים"?
הטבחית, גברת תאקרי
סיגל סדצקי
ב-18 במרץ 2020 אמרה סדצקי שהמחלה אינה נפוצה ואין צורך במספר בדיקות גבוה: "בתוך כמה ימים נגיע ל-5,000 בדיקות ביום, שזו כמות מעל ומעבר לצרכים". דובר על חשיבות של מניעת התקהלויות וחקירות אפידמיולוגיות בהמשך שינתה את עמדתה והוציאה הנחיות להסגר על עשרות אלפי ישראלים לשם מניעת התפשטות המחלה. ב-6 באפריל התייחסה לגידול במספר הבדיקות: "כבר ביום ראשון הגענו לעשרת אלפים בדיקות, שזה היה היעד שלנו לשבוע הזה. זה נכון שלא נעמוד ביום שישי על 30 אלף בדיקות כי הייתה לנו בעיה טכנית, אבל אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להגדיל את מספר הבדיקות. אנחנו לא יכולים לעשות יותר מזה [...] גם ככה אנו עומדים על שיעור הבדיקות לנפש הגבוה ביותר מבין המדינות שבדקנו היום". היעד של משרד הבריאות היה עשרת אלפים בדיקות ביום והיעד שהציג ראש הממשלה היה 30 אלף.
מה אמרה סדצקי בתחילת המגפה?
שהמחלה אינה נפוצה ואין צורך במספר בדיקות גבוה:
גאווה ודעה קדומה (סרט, 1940)
כשאליזבת חוזרת ללונגבורן היא מגלה שלידיה ברחה עם ויקהם. מר דארסי שמגיע לביקור אומר לה שוויקהם לעולם לא יתחתן עם לידיה. הוא מספר לה שוויקהאם ניסה לפתות את אחותו בת ה-15, ג'ורג'ינה, ולברוח איתה. אליזבת מבינה שהיא אוהבת את דארסי, אבל חושבת שלא תראה אותו יותר בגלל החרפה שהמיטה לידיה על משפחתה. לידיה וויקהם חוזרים לבית נשואים. לאחר מכן מגיע לביקור בלונגבורן ליידי קתרין ומגלה שדארסי הוא זה שמצא את לידיה ואילץ את ויקהם לשאת אותה לאישה. דארסי מופיע שוב, והוא ואליזבת מצהירים על אהבתם זה לזו. הסרט מסתיים כשאליזבת ודארסי מתנשקים וגברת בנט מרגלת אחריהם ורואה שגם שאר בנותיה מצאו מחזרים ראויים.
איך הסרט מסתיים?
אליזבת ודארסי מתנשקים וגברת בנט מרגלת אחריהם ורואה שגם שאר בנותיה מצאו מחזרים ראויים.
דגל ישראל
ערכים מורחבים – הצבעים הלאומיים של ישראל, דגל עבריככל הנראה, הסופר האוסטרי היהודי לודוויג אוגוסט פרנקל היה הראשון, שהעלה את הרעיון כי הצבעים הלאומיים היהודיים הם כחול ולבן, במתכונת המזכירה דגל, וזאת בשיר "צבעי ארץ יהודה", שפרסם בשנת 1864, לאחר ביקור בירושלים. את השימוש המעשי בדגל זה, במתכונתו המוכרת, ניתן לשייך לימי העלייה הראשונה. הסופר מרדכי בן הלל הכהן תיעד מסיבה לכבוד יום הולדתו ה-100 של משה מונטיפיורי, בשנת 1884, ובה "בפעם הראשונה גילינו לפני הקהל הרחב את צבעינו הלאומיים, כי רבים לא ידעו כי תכלת ולבן הם צבעי עמנו". בחירת הצבעים, הן על ידי פרנקל והן על ידי אנשי העלייה הראשונה, לא הייתה מקרית, שכן המדובר בצבעי הטלית בעלת פתיל תכלת, שמקורה בספר במדבר:
באיזה שנה פורסם השיר המזכיר את צבעי דגל ישראל?
1864
My Heart Will Go On
הת'ר פארס מ-Allmusic העניקה לשיר ציון של ארבעה כוכבים מתוך חמישה, ואמרה שהוא תמצית הסגנון הרומנטי והסוחף של דיון. אתר האינטרנט Yahoo! תיאר את השיר כ"בלדה רומנטית עוצמתית התואמת לאווירת הסרט". במגזין "ניו יורק" נכתב כי זהו שיר רב-עוצמה שהשפיע רבות על תעשיית המוזיקה, וכי בהשוואה לשירים אחרים מסרטי קולנוע, רק השיר "I Will Always Love You" של ויטני יוסטון מאפיל עליו מבחינת המורשת וההשפעה. ב"וושינגטון פוסט" העריכו הכותבים את העובדה שהשיר אינו מופיע רק בסופו של הסרט, אלא מייצר מוטיב חוזר משום שכבר הוצב לאורך רגעי המפתח של סיפור האהבה של הסרט, כדי ליצור נרטיב מוזיקלי לאורך כל הסרט. בשנת 2004 פורסמה הרשימה "מאה שנים... מאה שירים", שבה דורג השיר במקום ה-14.עם זאת, הצלחתו של השיר התבררה כזמנית בלבד בקרב קוראי מגזין הרולינג סטון, ואצל קייט וינסלט, שגילמה את הדמות הראשית בסרט "טיטניק". בשנת 2011 מיקמו קוראי מגזין הרולינג סטון את השיר במקום ה-7 ברשימת השירים הגרועים ביותר של שנות ה-90, וזאת בטענה כי "השיר והסרט הזדקנו עם השנים בצורה רעה... כעת [השיר] יגרום לך ככל הנראה להירתע". וינסלט אמרה כי השיר גורם לה להקיא, משום שאנשים נוטים להשמיע אותו כאשר היא בסביבה. The Atlantic ייחס את הירידה בפופולריות של השיר לחשיפת היתר אליו, והוסיף בדיחה נפוצה כי השיר "My Heart Will Go On" ("לבי ימשיך לפעום"), "ממשיך וממשיך וממשיך". Vulture הסביר כי אופנתי לשנוא את השיר כיום משום שהוא "מתמצת את כל מה שצופי קולנוע נלהבים-לשעבר כבר אינם אוהבים ב'טיטניק': הוא מיושן, קיטשי ודרמטי מדי". ב-11 בספטמבר 2010 דירג מתיו וילקינג מרדיו AOL את השיר במקום ה-11 ברשימת השירים הגרועים בהיסטוריה.
כמה תיאר אתר Yahoo! את השיר?
כ"בלדה רומנטית עוצמתית התואמת לאווירת הסרט"
גנוסיס
בין הכתות הגנוסטיות הקדומות ניתן למנות את המניכאיזם - שילוב של הנצרות ודת זרתוסתרא שהקים מני. את כת האופיטים (מיוונית נחש), הנאסנים (מלשון נחש בעברית) והסתיאנים (מלשון שת, בנו של אדם הראשון) שאחד מסמליהם החשובים היה הנחש שסימל את הטוב שבבריאה, וחלקם אף השתתפו בפולחנו. כת סימוניזם (על שמו של שמעון הקוסם), מרקיוניזם (שנוסד על ידי מרקיון מסינופה) שדגלה בסגפנות והימנעות מהבאת ילדים לעולם, ולעומתם כת הבארבלו, שמעשי הפולחן שלה כללו מעשי זימה. מאוחר יותר בימי הביניים, הופיעה כת הקתרים (שכונתה אלביגנזים) וייצגה אסכולות שונות של הגנוסטיקה.
מהו המינכאיזם?
שילוב של הנצרות ודת זרתוסתרא שהקים מני
גאולוגיה של הרי היורה
במהלך היורה התגברה החדירה הימית, והאזור הפך למשטח קרבונטי מנוקד באיים טרופיים שבצבצו מן הים. גובה פני הים השתנה בהתאם לתנועה האנכית של האזור, והוביל לשתי תקופות של התרוממות כמעט מוחלטת מן הים הרדוד ולהגדלת שטחם של האיים. תקופות אלה ניכרות בשינויים במשקעים בתור היורה – משקעים חופיים, לגונריים ושוניתיים. משקעים אלה אינם נראים בהרי האלפים, שהיו מצויים באותה עת בעומק ים טתיס. סביבה טרופית זו אפשרה את קיומו של שפע מיקרואורגניזמים, צדפות, אלמוגים ושאר שוכני קרקעית רדודה שתרמו סידן פחמתי להיווצרות הסלעים, כמו גם של דינוזאורים שהותירו בשלהי המלם את טביעות רגליהם במשקעים הרכים.
מה תרם סידן פחמתי להיווצרות סלעים ביורה?
שוכני קרקעית רדודה
שחייה בעירום
בארצות הברית, מדינות, מחוזות, ועיריות יכולים לחוקק ולקבוע את קודי הלבוש שלהם כרצונם, ורבים אכן עושים כך. על פי מגזין אוסטרלי, "בשנים המוקדמות של 1900, נשים התבקשו ללבוש שילובים של שמלה מסורבלת ופנטלון בעת שחייה. בשנת 1907, בשיא הפופולריות שלה, אנט קלרמן נעצרה בריבר ביץ', מסצ'וסטס, על חוסר צניעות – היא לבשה את אחת מתלבושות החלק-אחד שלה." ב-1919, אתלדה בלייבטריי נעצרה על שחייה בעירום בחוף של מנהטן— היא הסירה ממנה את הגרביונים בבריכה, שם אסור היה לחשוף "את הגפיים הנשיים התחתונים בעת רחצה ציבורית". התמיכה הציבורית בבלייבטריי הובילה לנטישה של הגרביונים כחלק מבגדי ים לנשים.
באיזו שנה אנט קלרמן הייתה בשיא הפופולריות שלה?
1907
סיגל סדצקי
ב-18 במרץ 2020 אמרה סדצקי שהמחלה אינה נפוצה ואין צורך במספר בדיקות גבוה: "בתוך כמה ימים נגיע ל-5,000 בדיקות ביום, שזו כמות מעל ומעבר לצרכים". דובר על חשיבות של מניעת התקהלויות וחקירות אפידמיולוגיות בהמשך שינתה את עמדתה והוציאה הנחיות להסגר על עשרות אלפי ישראלים לשם מניעת התפשטות המחלה. ב-6 באפריל התייחסה לגידול במספר הבדיקות: "כבר ביום ראשון הגענו לעשרת אלפים בדיקות, שזה היה היעד שלנו לשבוע הזה. זה נכון שלא נעמוד ביום שישי על 30 אלף בדיקות כי הייתה לנו בעיה טכנית, אבל אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להגדיל את מספר הבדיקות. אנחנו לא יכולים לעשות יותר מזה [...] גם ככה אנו עומדים על שיעור הבדיקות לנפש הגבוה ביותר מבין המדינות שבדקנו היום". היעד של משרד הבריאות היה עשרת אלפים בדיקות ביום והיעד שהציג ראש הממשלה היה 30 אלף.
מה היה היעד של משרד הבריאות?
עשרת אלפים בדיקות ביום
ג'ונקה
בספר "נפלאות הדרום" (南州異物志) מתאר וָאן גֶ'ן (萬震) ג'ונקות המסוגלות לשאת 700 נוסעים ו-260 טון מטען. הוא מתאר את מבנה הספינה כדלקמן: "ארבעת המפרשים אינם פרושים כשפניהם קדימה (לרוחב האונייה), אלא באלכסון, והם קבועים כולם באותה זווית, כדי שיוכלו לקלוט את הרוח ולפלוט אותה. אלו שמאחורי המפרש הקרוב ביותר לרוח, זה הקולט (ראשון) את לחצה, מעבירים את נשיבתה זה לזה, כך שכולם מנצלים את כוחה. אם נושבת רוח סערה, מקטינים (המלחים) או מגדילים בהתאם את שטח המפרשים. המערך האלכסוני, המאפשר למפרשים לקלוט זה מזה את נשיבת הרוח, פוטר מן החשש הכרוך בשימוש בתרנים גבוהים. לכן אוניות אלה אינן מהססות להפליג גם ברוחות חזקות ובגלים סוערים, ובעזרתן מסוגלות הן להגיע למהירות רבה."
מה עושים עם המפרשים כאשר יש סערה?
מקטינים (המלחים) או מגדילים בהתאם את שטח המפרשים
Love Has No Labels
התשדיר צולם ביום ולנטיין בסנטה מוניקה, קליפורניה, בשנת 2015. התשדיר מציג בני אדם, שאינם שחקנים, במערכות יחסים מגוונות (רומנטיות, משפחתיות, ידידותיות) המוסתרים על במה ברחוב הומה אדם מאחורי מסך המדמה צילום רנטגן, כך שהקהל יכול לראות רק את השלדים הנעים שלהם. מאחורי המסך, המשתתפים רוקדים זה עם זה, מתנשקים ומתחבקים, והצופים מנסים להשלים את החסר באמצעות הדמיון ולנחש אילו מערכות יחסים מסתתרות מאחורי מסך ה"רנטגן". בשלב מסוים, המשתתפים חושפים את עצמם, וזהותם מפתיעה את הצופים ומעודדות אותם להרהר בדעותיהם הקדומות. בין המשתתפים ניתן לראות זוג לסביות, זוג הומוסקסואלים, זוג קשישים, שני חברים (מוסלמי ויהודי), שתי אחיות (האחת נוירוטיפיקלית והשנייה עם תסמונת דאון). לאורך הסרטון, מופיעים על מסך הרנטגן משפטים שונים כגון "לאהבה אין מגדר", "לאהבה אין גיל", "לאהבה אין דת" וכדומה.
מה ניתן לראות בין המשתתפים?
זוג לסביות, זוג הומוסקסואלים, זוג קשישים, שני חברים (מוסלמי ויהודי), שתי אחיות
טובה ינסון
ציוריה של ינסון התפרסמו לראשונה כשהייתה בת 14. בגיל 15 עברה משפחתה לשוודיה, שם למדה אמנות בבית הספר לאמנות של סטוקהולם בין השנים 1930 עד 1933. מ-1932 החלה להציג חלק מיצירותיה. בהמשך למדה רישום בבית הספר "האתנאום" שבהלסינקי. משם המשיכה ללמוד בגרמניה, איטליה, צרפת ולונדון. בתקופה זו ינסון הושפעה רבות מהצייר סמואל רספרוסוואני, ומהאימפרסיוניזם בכלל. בשנת 1943 הציגה ינסון תערוכת יחיד ראשונה. בתקופה זו התחוללו שינויים רבים בחייה. השינוי המשמעותי ביותר התרחש בשנת 1942, כאשר עזבה את בית הוריה בגיל 28. תערוכתה השנייה ב-1946 זכתה להצלחה מסחרית רבה ויצירותיה זכו לשבחי הביקורת.
באיזה מוסד למדה ינסון כשהגיעה לשוודיה?
בבית הספר לאמנות של סטוקהולם
ארנה לנדלר
ארנה לנדלר נולד במשפחה יהודית. אביו היה אדולף לנדלר ואמו גיזלה שפיצר. הוא למד בבית הספר היסודי בעיר הולדתו, והמשיך את לימודיו בתיכון בנג'קניז'ה, אך סיים אותם בבירת הונגריה. לאחר מכן למד משפטים, ולאחר קבלת תעודת עורך הדין (16 באוקטובר 1905) פתח משרד עורכי דין יחד עם אחיו ינה. הוא הצטרף כחבר למפלגת הקומוניסטים בהונגריה כמעט מראשיתה. במהלך ימי הרפובליקה הסובייטית ההונגרית היה מפקד "המשמר האדום" בבודפשט וסגן מפקד המשמר האדום הלאומי כסגן קומיסר העם לענייני פנים. לאחר נפילת הרפובליקה נעצר ב־9 בספטמבר 1919, ואף על פי שזוכה במשפט נשלח למחנה מעצר בזאלאגרסג. משם שוחרר לברית המועצות במסגרת חילופי שבויים ביום הראשון של פברואר 1922 והצטרף למפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. הוא שירת בענייני חוץ עד שלנין שלח אותו לשוודיה בשנת 1923, שם שימש כיועץ המשפטי של אלכסנדרה קולונטאי (23 במרץ 1872 – 9 במרץ 1952) שהייתה מהפכנית, דיפלומטית ומדינאית סובייטית, סופרת, פמיניסטית ופעילה חברתית.
מה היה עיסוקו הראשון של ארנה לנדלר?
עורך הדין
חרם (אסלאם)
המונח "חרם" משמש גם בהתייחסות לאתרים קדושים אחרים, כגון "אל-חַרַם אל-קֻדְסי א-שַריף" (الحرم القدسي الشريف), "המתחם הקדוש הירושלמי", הוא הר הבית; אך היו שמחו על שימוש זה במונח חַרַם. כך, הכריז אבן תיימיה שמכה ומדינה הן המקומות היחידים שזכאים לכינוי זה ובנוסף אליהן גם עמק וואג' בטאיף - אך לא ירושלים או חברון. אחד משמותיה של ירושלים במסורת האסלאמית הוא "תַ'אלִת' אל-חַרַמֲיְן" (ثالث الحرمين), "השלישי מבין שני הקודשים", ניסיון ליישב, באמצעות כינוי פרדוקסלי, את המתח שבין העליונות הבלתי מעורערת של שתי הערים הקדושות ביותר - מכה ומדינה - ובין הרצון להכיר במעמדה המיוחד של ירושלים.
מה השם שניתן לירושלים בניסיון להכיר במעמד המיוחד שלה?
תַ'אלִת' אל-חַרַמֲיְן" (ثالث الحرمين), "השלישי מבין שני הקודשים"
א.ב מתכננים
המיזם הישראלי הגדול ביותר שנעשה אי פעם בתחום החלב, המשתרע על שטח של 800 אלף מ"ר בווייטנאם. המיזם תוכנן ובוצע בשיתוף עם חברות אפימילק וגליל הנדסה, והוא כולל מקבץ רפתות ענק, מכוני חליבה ומרכזים לוגיסטיים ומשכן 15 אלף פרות חולבות. היקפו הכספי נאמד במעל 300 מיליון דולר. לשם השוואה, המיזם גדול פי 11 מהרפת הגדולה ביותר בישראל ושווה לכ-15% מענף החלב הישראלי, נכון לשנת 2015.תכנון להקמת עשרה כפרים באנגולה, המספק אזור מגורים וחלקה חקלאית לכל משפחה החיה בכפר. המיזם תוכנן עבור חברת L.R. Group. בכפרים הוקמו מרכזים לוגיסטיים המספקים לחקלאים את כל התמיכה הדרושה לשיווק תוצרת טרייה ושירותים טכניים למסחר. פיתוח התשתיות באזור כולו יצר מאות מקומות עבודה.המושב בוונצואלה, תוכנן על שטח של 80,000 דונם דרומית לעמק קראקס בקרבת הים הקריבי בהשקעה ממשלתית של 400 מיליון דולר. הפרויקט כולל 500 יחידות דיור, מוסדות חינוך ומתקנים חקלאיים. שיתוף הפעולה בין המדינות שאינן מקיימות קשרים דיפלומטיים נעשה בתיווך של חברת הנדסה מבלארוס.פעילות נוספת היא מיגון מוסדות חינוך באזור עוטף עזה, בהם מכללת ספיר, בתי ספר וגני ילדים בשטח כולל של 30 אלף מ"ר.
ליד איזה ים נמצא עמק קראקס?
הים הקריבי
זוראב אדאישווילי
אדאישווילי נולד בכפר מתיסדזירי (მთისძირი) שבנפת קווארלי קאחתי גאורגיה הסובייטית. הוא סיים את לימודיו באוניברסיטה הממלכתית של טביליסי בשנת 1994, והמשיך את הכשרתו במשפטים במכון הממלכתי למשפטים בטביליסי, ולאחר מכן באוניברסיטת חרונינגן בחרונינגן הולנד. בין השנים 1996-1999 הוא עבד כמומחה מוביל למשפט חוקתי בפרלמנט של גאורגיה. לאחר מכן עבד בסקטור הארגונים לא ממשלתיים (כמו ב"ארגון המשפטנים הצעירים של גאורגיה" ומכון החופש) וזמן קצר אף עבד כעורך דין עד שנבחר, בנובמבר 1999, להיות חבר הפרלמנט של גאורגיה במסגרת מפלגתו של נשיא גאורגיה אדוארד שוורדנדזה, איחוד האזרחים של גאורגיה. אדאישווילי היה חבר משפיע וקולני, אך עדיין בקבוצת מיעוט בסיעתו של שוורדנדזה, שתמך ברפורמות שהונהגו על ידי זוראב ז'ווניה ומיכאיל סאקשווילי. הוא קרא לרפורמות קיצוניות ופרו-מערביות יותר.
באיזו נפה נמצא הכפר מתיסדזירי בגאורגיה?
קווארלי קאחתי
פרשת המימד החמישי
לפי הדו"ח, המשטרה והחברה החליפו טיוטות חוזה, בכפוף לאישור ועדת המכרזים של המשטרה וועדת הפטור באוצר, לגבי רכישת המערכת. במסגרת טיוטת החוזה הוסכם על ביצוע פיילוט למערכת, שתוקצב בסכום של ארבעה מיליון ש"ח, וכן שאם יצליח הפיילוט תרכוש המשטרה את המערכת ושירותים הקשורים בה בסכום של 50 מיליון ש"ח. ועדת המכרזים אישרה את ביצוע הפיילוט ונימקה את הפטור ממכרז בטענה שעריכת מכרז עלולה לפגוע בפעילות המבצעית של המשטרה. לצורך הפיילוט, שנערך ב-2017, רכשה המשטרה חומרה בסך 1.5 מיליון ש"ח (דו"ח המבקר, עמ' 120). המבקר העיר ששלבים אלה בוצעו מבלי שנעשתה פנייה לחברות טכנולוגיות נוספות, דבר שפגע ביכולתן להתחרות מול המימד החמישי וצמצם את מרחב התמרון של המשטרה במהלך המשא ומתן (דו"ח המבקר, עמ' 121 - 123).המבקר מצא שהנתונים שהציג מנהל הטכנולוגיות של המשטרה, על פי מה שמסרה לו החברה עצמה, שלפיהם המימד החמישי קיימת ארבע שנים (כלומר קמה בשנת 2012), יש לה חמישה לקוחות ביטחוניים ושהמוצר מוכן כבר מזה שנה וחצי, לא היו נכונים: החברה נוסדה בשנת 2014, המוצר שלה היה עדיין בפיתוח ולא היו לה לקוחות כלל (דו"ח המבקר, עמ' 123–124).
מתי נוסדה החברה?
2014